10 aug. 2012

bokbloggsjerka 10 - 13 augusti



Det sägs att hjärnan inte förstår ordet inte, men när det gäller böcker förstår min hjärna det ordet alldeles utmärkt och det är ju tur med tanke på veckans bokbloggsjerka:

Vilka böcker tänker du inte läsa och varför? Ge exempel på tre stycken.

Jag tänkte direkt på den omtalade boken om kungen, Carl XVI Gustaf - den motvillige monarken av Sjöberg/Rauscher/Meyer. Oberoende av om bokens innehåll är sant eller inte, omoraliskt eller inte så boken är för mig totalt ointressant.

En annan gubbe som jag inte heller lockas att läsa mer om är Göran Persson. Hans bok Min väg, mina val bjuder säkert på en hel del insyn bakom kulisserna och inblickar i politiskt intrigmakeri, men hur spännande nu detta än låter för andra så kan jag personligen känna att gäspning kommer redan nu.

Min sista tänker-inte-läsa-bok blir Jan Guillous Brobyggarna. Tänker faktiskt inte läsa någon bok alls i hans tänkta mastodontserie. Det är inte bara för att omslaget är så (obeskrivligt) fult, det är också för att jag försökt mig på flera av Guillous tidigare böcker, men aldrig läst ut en enda av dem. Det är något med hans sätt att skriva som inte funkar för mig.






27 kommentarer:

  1. Jag skulle heller inte läsa någon av de du tar upp. Särskilt inte de två första.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De två första är det helt utslutet att jag läser. Guillou skulle jag bara läsa om det var tvunget, typ kurslitteratur.

      Radera
  2. Ännu en bok som jag glömde ta med, den om kungen. Är inte alls intresserad av att läsa den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror den samlar damm i många bokhyllor ...

      Radera
  3. Jag har läst en hel del av Guillou, dock inte Brobryggarna med fortsättning. Lockar mig inte alls.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var och är lika ointresserad av böckerna om Arn också, även om jag faktiskt försökte läsa första delen.

      Radera
  4. Jag skulle inte heller läsa den motvillige monarken eller Göran Perssons bok, men däremot har jag börjat att läsa Brobyggarna och det är den första boken jag läser av Guillou och jag tycker faktiskt att den är bra så här långt ( 150 sidor lästa).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir kul att läsa din recension av boken.

      Radera
  5. De två första kommer jag nog heller aldrig att läsa. Den sista är jag inte helt säker på :)

    SvaraRadera
  6. Brobyggarna och kommande böcker blir säkert film och då ser jag nog hellre filmen än läser boken ... :)

    SvaraRadera
  7. Svar: Jag kanske få ge Berättelsen om Roos en chans trots allt, en riktigt bra roman är svår att tacka nej till :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lyssnade på den som ljudbok och det kan jag verkligen rekommendera.

      Radera
  8. Helt klart tre böcker jag definitivt klarar mig utan!

    SvaraRadera
  9. Du fick verkligen ihop en trio som känns helt ointressant. Dessa böcker håller jag absolut med om att de verkar inte intressanta det minsta lilla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det mest skrämmande är att jag kom på dem utan betänketid. Varför ha jag dessa böcker så lättillgängliga i hjärnan? :)

      Radera
  10. Håller med föregående talare: har svårt att tänka mig att jag läser någon av dem, speciellt Göran Persson har jag svårt för. Jan Guillous hjältar lämnar en del övrigt att önska.

    SvaraRadera
  11. Ingen av de tre har jag för avsikt att läsa och speciellt inte den om Kungen.

    SvaraRadera
  12. Skulle kunna kopiera din lista rakt av. Speciellt Göran Persson-boken.

    SvaraRadera
  13. Jag tror att jag läst Guillou som ung, han har väl skrivit Coq Rouge-någonting? Men idag är jag inte sugen. De andra två klarar jag mig också utan.

    SvaraRadera
  14. Dina två första har inte heller jag något som helst intresse av. Däremot ligger Brobyggarna bland de böcker som jag skall läsa! Gillar Guillou!

    SvaraRadera
  15. Stackars Göran Persson - ingen vill läsa hans bok! Lika svalt verkar intresset vara för boken om kungen. Kanske den gör sig bäst i kvällstidningarna? :) Guillou verkar åtminstone några tappra ge sig på. Skönt för honom!

    SvaraRadera
  16. Kungen är jag inte ett dugg nyfiken på. Guillou har jag inte läst något av tidigare, kan mycket väl tänka mig att läsa Brobyggarna. Tycker om historia och gillar tanken på en serie om "det stora århundradet".

    SvaraRadera
  17. Jag tror inte heller boken om kungen kommer att bli läst av mig. Nu har jag inte läst Brobyggarna, men det kan faktiskt hända att jag kommer att läsa den, har läst Guillous böcker tidigare.

    SvaraRadera
  18. Ha, ha - nej, ingen av de böckerna intresserar mig det minsta heller ;)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.