7 aug. 2012

en magisk senhöst

Högskolan på Gotland / Gotland University

Först kom jag inte in och tänkte att det var strunt samma. Det är ju inte som att jag måste läsa fler högskolekurser. Så kom antagningsbesked 2 och då kom jag in. Nu kan jag ju inte motstå! Kursen jag pratar om är Magi, religion och ritual (7.5 hp) som ges på distans via Högskolan på Gotland under v. 46 - 3. Massor av intressant litteratur verkar det vara och jag har ju verkligen inget emot att fördjupa mig i folkliga föreställningsvärldar förr och nu (som de uttrycker det i kursbeskrivningen).

Kursen räknas till ämnet etnologi och det är i sig intressant. Visserligen har jag så klart stött på en hel del etnologiska synsätt under mina religionsstudier, men jag har aldrig läst en kurs direktkopplad till etnologiämnet. Förhoppningsvis kan det ge lite nya infallsvinklar. 

Någon psykologikurs ser det däremot inte ut att bli. Lite synd kanske eftersom jag (troligen) behöver 7.5 hp till för min lärarbehörighet i ämnet, men samtidigt är jag inte supersugen på att läsa mer psykologi just nu, så jag känner mig inte ett dugg ledsen. Kurser man läser för nöjes skull är alltid mycket roligare än pliktläsningskurser. 

2 kommentarer:

  1. som du säger, nya infallsvinklar!

    jag strök också psykologikursen, av samma skäl som du : )

    har du varit på Gotland någo gång? nu kan du komma över på höstlovet och titta på din Alma Mater, hahaha

    alltmedan jag ska studera(italienska) via Dalarna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har några sena anmälningar på psykologikurser, men hoppas att jag inte kommer in ... :)

      Har cykelsemestrat med mor på Gotland för en massa år sedan. Helt ärligt valde jag kursen för att det inte var några träffar hur trevligt det än hade varit att åka till ön. Gissar mig till att även du slipper åka till Falun/Borlänge. :)

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.