26 aug. 2012

i gryningen tror jag mamma ska väcka mig

I gryningen tror jag att mamma ska väcka mig (e-bok)
I gryningen tror jag mamma ska väcka mig av Christina Wahldén är som upplagd för läsning med helklass och därtill hörande diskussioner. Det känns också som att boken medvetet är skriven av den anledningen vilket gör att den kanske inte går så mycket på djupet utan mer visar på de orättvisor som finns och de hemskheter som sker i Kongo och sedan är det meningen att läsaren själv skall gå vidare och söka fakta och diskutera.

Bokens huvudperson är Ombeni som ser sin familj bli mördad på det mest fruktansvärda sätt hemma i Kongo (jag var faktiskt tvungen att sluta läsa ett tag för det var så hemskt). Hon och hennes systrar tvingas följa med rebellerna och de utsätts för grova övergrepp. Ombeni lyckas fly, blir gatubarn, möter en man från FN som också förgriper sig på henne. En nunna blir hennes räddning och hon lyckas ta sig till Sverige. Hamnar i norra Sverige, går på gymnasiet, men ständigt finns de otäcka bilderna närvarande i hennes huvud och ingen förstår vad hon varit med om.

Boken kunde ha varit lite skarpare i sin kritik även mot mottagandet och livet i Sverige. Det blir lite för mycket att allt är OK i Sverige och här finns inga problem, men i övrigt är det här en klart läsvärd ungdomsbok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.