13 aug. 2012

Jag har bestämt mig ...

Eld (kartonnage)  Hungerspelen : trilogin (inbunden)

... för att faktiskt inte läsa ut Eld av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren. Jag tyckte Cirkeln var en väldigt bra ungdomsbok och jag tycker detsamma om Eld (åtminstone efter de ca 250 sidor jag läst), men det är just det att det är en ungdomsbok som gör att jag inte kommer att läsa ut den. Det är inget fel på ungdomsböcker, men helt ärligt, jag är ingen ungdom längre. Jag tänker på ett annat sätt, känner på ett annat sätt och då blir ungdomsböcker ibland lite för  ...ja, låt oss säga platta.

Vet att många inte håller med mig. Vet att många tycker att vi lärare skall konsumera mängder med ungdomsböcker. Det är en god tanke, och visst vill jag ha viss koll på det som ungdomar läser, men jag vill också läsa för att det skall ge mig som person något. Jag ÄR ju inte lärare, jag JOBBAR som lärare. Det är inte ett kall för mig, det är ett yrke och att skilja på arbete och fritid blir allt viktigare för mig. Dessutom arbetar jag på gymnasiet och de elever som läser (vilket är skrämmande få) börjar då lämna ungdomsböckerna och gå vidare i sin läsning. Ett naturligt steg tycker jag och något som vi också uppmuntrar under kurser i t ex svenska och engelska.

Med risk för att nu har gjort någon lite smått irriterad säger jag också att jag, av samma anledning som ovan angetts, inte kommer att läsa del två och tre i Hungerspelentrilogin. Det räcker så bra med den första delen.

Så, nu har jag lättat mitt hjärta! :)

2 kommentarer:

  1. Även om jag tillhör dem som verkligen gillade Eld och älskade Hungerspelsböckerna, så respekterar jag ditt resonemang. Det finns så många böcker att läsa och så lite tid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är ju så. Genren spelar nog också in för det finns andra ungdomsböcker jag absolut kan tänka mig att läsa.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.