27 aug. 2012

tematrio - damernas


Varannan damernas heter det i dansvärlden, men denna vecka är det tre gånger damernas i Lyrans tematrio! Eller ja, i mitt fall blev det nog mer tre gånger flickornas ...

Berätta om tre romaner/noveller/texter med ett kvinnoförnamn i titeln.

1. Madicken av Astrid Lindgren vill jag ha med bara för att jag älskar avsnittet när Madicken provar att flyga med hjälp av ett paraply. Den typen av risker har jag aldrig vågat ta!

2. Anne på Grönkulla av L M Montgomery. Egentligen minns jag TV-serien bättre än böckerna, men oavsett om jag läste eller såg det på TV så älskade jag allt och jag hoppades så att det skulle bli Anne och Gilbert Blythe i slutet.

3. Kulla-Gulla av Martha Sandvall Bergström. Ännu en älskad favorit från barndomen. Serien om Kulla-Gulla är nog enda bokserie (deckare undantagna) som jag läst i sin helhet och dessutom minst två gånger. Kan det ha grundlagt min förkärlek för arbetarlitteratur, månne?

Se där, en nostalgitripp!


9 kommentarer:

  1. När jag såg "Anne på Grönkulla" tänkte jag att någon borde skriva om Kulla-Gulla då jag har någon udda association mellan de två och så bläddrade jag ned :3 Älskade Kulla-Gulla som barn.

    SvaraRadera
  2. Två barn-/ungdomsfavoriter :) Älskade Kulla-Gulla och Anne på Grönkulla.

    SvaraRadera
  3. Åh vad härligt! Jag älskade Kulla-Gulla och Anne på Grönkulla och naturligtvis har jag läst Madicken också.

    SvaraRadera
  4. Vad roligt att så många verkar minnas Kulla-Gulla med värme! Madicken och Anne är också svåra att inte älska.

    SvaraRadera
  5. Jag har också en tre gånger flickor men lite äldre, också nostalgi för mig. Kulla-Gulla var en stor favorit hos mig och mina kompisar - vi skapade rollekar inspirerade av den som lektes på rasterna under ett par år, tror jag.

    SvaraRadera
  6. Verkligen en nostalgitripp. Jag läste Montgomerys böcker om Anne på Grönkulla och om Emily (tror jag hon hette) gång på gång. Kulla Gulla var också en favorit.

    SvaraRadera
  7. Här var det bara bekantingar. Härliga böcker som man läst.

    SvaraRadera
  8. ... och jag som trodde att mina bokval kändes mossiga, nu verkar det snarare som att många läst och tyckt om dessa böcker. Kul!

    SvaraRadera
  9. Klassiska flickböcker, skulle jag säga! Men jag undrar egentligen varför det finns så många föräldralösa barn i böckernas värld?

    SvaraRadera