20 aug. 2012

tematrio - titeldjur


Berätta om tre boktitlar som innehåller ett (eller flera) djur, är veckans uppgift i tematrion. Hade inte mycket mer än tre titlar med djur i stående i hyllan så jag valde helt enkelt dem. Lättast så. :)

1. Ormens väg på hälleberget av Torgny Lindgren. Den här boken läste jag under mina litteraturstudier (sent 90-tal) och jag minns att föreläsaren var väldigt förtjust i boken. Av boken minns jag dock inget alls, men jag har aldrig läste något mer av Lindgren, så det var nog ingen favorit. (Har faktiskt en Lindgren liggande i läshögen just nu. Kanske gillar jag den mer.)

2. Tandooriälgen av Zac O'Yeah. Både titeln och författarnamnet är oemotståndligt! Jag minns boken som en annorlunda läsupplevelse och att jag ibland hade lite svårt att hänga med. Det är en rätt mörk framtidsskildring där Göteborg blivit en mångmiljonstad, döpts om till Gautampuri och tillhör Sydasiatiska unionen. Fyra lik hittas i en tandooriugn i ett minst sagt slitet Masthugget. Tips för den som vill ha en ny variant på kriminalhistoria.

3. Honungsbiets hemliga liv av Sue Monk Kidd är en riktig feel-good-bok som jag tyckte mycket om. Det är värme och livsvisdom i sydstaterna och även om det finns en del svärta så är det den varma mysiga känslan jag minns allra bäst.

6 kommentarer:

  1. Oh ja, Ormens väg på hälleberget är enastående.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är ju rätt tunn, så kanske jag ger den en ny chans när jag känner mig mogen för en Lindgren. :)

      Radera
  2. Tandooriälgen finns i familjen. Borde kanske låna den och läsa.

    SvaraRadera
  3. Inga böcker jag hört talas om, men Tandooriälgen låter som något man måste kolla upp, speciellt då den handlar om min gamla hemstad! Låter väldigt annorlunda.

    SvaraRadera
  4. Tycker mig känna igen Ormens väg på hälleberget. Tror att jag läst den för länge sedan!

    SvaraRadera
  5. Tandooriälgen låter riktigt skruvad, men på ett bra sätt. Tror jag ska kolla upp den :)

    SvaraRadera