13 aug. 2012

tematrio - titelefternamn



Först när jag såg ämnet för veckans tematrio hos Lyran tänkte jag att "någon sådan bok finns inte i min bokhylla", men det gjorde det visst. Flera stycken faktiskt, så jag hänger på även denna vecka!

Berätta om en roman/novell/text med ett efternamn i titeln.

1. Mr Alis äktenskapsbyrå av Farahad Zama. Charmig bok, lite i Damernas Detektivbyrå-stil, om en indisk man som får att få ihop lite mer pengar startar en äktenskapsbyrå. Matchmaking i Indien är ju en helt annan sak än i Sverige så här kombineras kulturinblick med humor och värme.

2. Den andra systern Boleyn av Philippa Gregory. Intrigmakeri och maktlystnad med vackra unga kvinnor som lockbete. Ja, så kan man väl beskriva Gregorys bok om hur familjen Boleyn försöker vinna Henrik VIII:s gunst och därmed få de fördelar som kommer med det.

3. Gösta Berlings saga av Selma Lagerlöf. Boken gjorde faktiskt inget större intryck på mig, har ju som sagt svårt för Lagerlöf,  men Thommy Berggrens gestaltning är smått oförglömlig. Kanske är en de få gånger som jag rekommenderar att se filmen (eller ja, TV-serien) istället för att läsa boken.

10 kommentarer:

  1. Gillade Den andra systern Boylen men inte författarens senare böcker. Gösta Berlings saga har jag inte läst men jag såg stumfilmsfilmatiseringen med Greta Garbo. Det är det närmaste jag kommit Lagerlöf sen skolan. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Greta Garbo och stumfilm - jag vill se!

      Radera
  2. Jag är lite avskräckt från att läsa Lagerlöf, då min syster verkligen inte tyckte om den hon försökte läsa. Någon gång ska jag väl försöka, men det får bli i framtiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det enda jag har gillat på riktigt av Lagerlöf är Nils Holgersson som mor och far läste högt ur när jag var liten.

      Radera
  3. Den första boken där lät som något för mig. Gösta Berling var ingen av favoriterna, det finns bättre Lagerlöf.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mr Ali är en trevlig och lättsam bok och jag kommer att läsa andra boken i serien också.

      Radera
  4. Jag gillade oxo Mr Ali. Indien har alltid haft en viss dragning på mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är nåt visst med Indien!

      Radera
  5. Inte läst någon av dessa och inte hört talas om Mr Alis, men den låter intressant.

    SvaraRadera
  6. En intressant trio där jag endast läst Gösta Berlings saga.

    SvaraRadera