6 aug. 2012

tematrio - titelgeografi



Sista hela veckan på semestern/sommarlovet och som vanligt inleds veckan med en tematrio hos Lyran. Den här veckan är uppgiften att berätta om tre böcker med en geografisk bestämning i titeln. Utomjordisk gör också bra. Ja, jag hoppar över det där med utomjordiskt och kör istället ett tema i temat - adresser.

1. Maskarna på Carmine Street av Håkan Nesser. Nesser lämnar fiktiva städer i Sverige och Europa och förlägger istället handlingen till New York dit ett ungt par flyttar en tid efter att deras dotter blivit bortrövad. Mitt i sorgen och försöken att gå vidare upptäcker mannen att frun beter sig underligt och förnekar att hon varit på platser där han trots allt sett henne.

2. Fågelbovägen 32 av Sara Kadefors. En vanlig villagata i Sverige, en familj där mamman är läkare och tycker sig ha väldigt god moral och hennes familj är väl i stort sett perfekt. Så möter hon en kvinna på en mottagning för illegala flyktingar. Kvinnan flyttar in till hennes familj och den fina fasaden som frun i huset byggt upp börjar sakta rämna.

3. Lingonstigen 114 av Maria Fagerberg är en stark bok om en mamma som kämpar för att hålla ihop livet och vardagen samtidigt som tonårsdottern Embla skär sig och beter sig alltmer destruktivt och ingen hjälp tycks finnas. En angelägen bok på många sätt.  

13 kommentarer:

  1. Jag hade också med en av Håkan Nesser. Maskarna på Carmine Street har jag dock inte läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur mycket jag än gillar Nesser måste jag säga att Maskarna på Carmine Street inte riktigt når upp till hans vanliga nivå, men visst går den att läsa ändå. :)

      Radera
  2. Lingonstigen 114 skriver jag upp på min lista.

    SvaraRadera
  3. Även här var det boktips på böcker jag inte läst. Kul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Brukar bli en del tips under tematrion. Alltid lika kul att upptäcka nya böcker.

      Radera
  4. Har sneglat en del på Maskarna, gillade Kim Novaks badade aldrig i Genesarets sjö av Nesser, men aldrig blivit av att jag läst något mer av honom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rekommenderar hans serie om kommissarie Barbarotti, men också den tunna och mycket läsvärda Kära Agnes. Nesser är en riktigt bra författare!

      Radera
  5. Idel nya bekantskaper för mig.

    SvaraRadera
  6. Sara Kadefors är duktigt, dock föredrog jag Borta Bäst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Borta bäst var riktigt bra, men jag tycker nog att Fågelbovägen är lika bra och jag gillade bokens tema och frågeställningar.

      Radera
  7. Kära Agnes ligger i min läsplatta och väntar. Jag har inte läst ngt för vuxna av Sara Kadefors men gillar hennes krönikor och ungdomsböcker. Värt att testa.

    SvaraRadera