24 sep. 2012

tematrio - norden på bokmässan



Bokmässan hägrar och hela bokbloggsvärlden, inklusive jag själv, laddar och planerar, så självklart handlar även veckans tematrio om ett bokmässerelaterat ämne.

Berätta om tre favoriter från Norden - författare eller böcker.

Ja, här får jag väl säga att jag först drabbas av lite dåligt samvete. Har inte alls specialläst nordisk litteratur inför mässan, men visst har jag väl läst en och annan nordisk författare genom åren så här kommer en trio.

1. Vi börjar med norskt och aktuellt - Linn Ullmann. Imorgon kan ni läsa vad jag tycker om hennes senaste bok, Det dyrbara. Missade ni Babel i söndags, där hon medverkade, så är det värt att se intervjun via SVT Play.

2. Norskt igen - Tore Renberg. Han har skrivit en serie böcker om en ung man som heter Jarle. På svenska finns två av böckerna i serien utgivna - Mannen som älskade Yngve och Jag reser ensam. Läsvärda båda två.

3. Vi byter grannland och säger hej till en finsk författare - Kari Hotakainen. Har läst två av Hotakainens böcker, Löpgravsvägen och Isakskatedralen, och den svarta och ironiska humor som finns i speciellt Löpgravsvägen älskar jag.

3 kommentarer:

  1. har inte läst någon av din atr. Kul med nya författartips eftersom man definitivt läser för lite nordiskt!

    SvaraRadera
  2. Jag såg Linn Ullmann i Babel, men har inget läst av henne, eller dina andra två för den delen!

    SvaraRadera
  3. Tore Renberg köpte jag Jag reser ensam av i Norge så den ser jag fram mot att läsa!

    SvaraRadera