10 sep. 2012

tematrio - titelblommor



Blommor är ju alltid fint (och jag borde verkligen köpa mer snittblommor till hemmet!), men hur är det med blommiga boktitlar? Ja, precis just det handlar veckans tematrio om.

Berätta om tre böcker med en (eller flera) blommor i titeln.

1. Vit oleander av Janet Fitch är en bok som jag verkligen älskade när jag läste den, men som jag nu tyvärr har lite svårt att minnas. Ett problem många som läser mycket säkert känner igen. Jag minns i alla fall att den handlar om en mamma, författare om jag inte missminner mig, som döms för mord och jag tror att vi får följa dottern rätt mycket. Den är filmatiserad också, men jag har inte sett filmen. Nu vill jag nästan göra det för att minnas vad det var jag älskade så mycket med boken.

2. Nässlorna blomma av Harry Martinson. En klassiker jag inte har läst, men som jag tänkt läsa hur många gånger som helst. Får nog ta tag i Martinsonläsandet under hösten! Jag är som bekant svag för arbetarförfattarna och det här skulle säkert bli en favoritbok för jag har bara hört gott om den.

3. Lila hibiskus av Chimamanda Ngozi Adichie. Om en familj där pappan utåt sett är en hjälpsam själ, men i hemmet tyranniserar han sin familj. När barnen tillbringar en tid hos sin faster inser de att livet kan se annorlunda ut, kan vara friare och det blir utgångspunkten för en söndring av familjen. Alla böcker av Ngozi Adichie är läsvärda!

11 kommentarer:

  1. Hittade verkligen ingen titel denna vecka så får skippa det :/

    SV: Ah, vad uppdaterade de är ;P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var lite trixigare den här veckan, ja.

      Radera
  2. Den sista lät intressant, men en tungvrickare till författarnamn!

    SvaraRadera
  3. Vit oleander tyckte jag mycket om men tyvärr - minns inte heller så mycket. HAndlar det inte om konstens betydelse för psyket. Konst och psykisk sjukdom är i alla fall det jag associerar med boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har också ett svagt minne att det fanns nån konst/psykisk sjukdom-koppling. Eftersom vi både minns det så måste det ju vara sant. :)

      Radera
  4. Vit oleander tyckte jag var rätt bra - jag retade mig lite på huvudpersonen. Men skildringen av den mordiska mamman var lysande. Lila hibiskus väntar på mig i bokhyllan.

    Läste Nässlorna blomma när jag gick i högstadiet. Då tyckte jag den var rätt trist, men på den tiden var jag mest inne på deckare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror att man är lite för ung i högstadieåldern för att ta till sig många av klassikerna. Jag minns att vi läste Lagerlöfs Herr Arnes penningar och det var en ren plåga även för mig som var en van läsare.

      Radera
  5. Vit oleander har jag läst och tror även att jag läst Nässlorna blomma för evigheter sedan!

    SvaraRadera
  6. "Lila hisbiskus" kunde vara intressant, jag läste "Half of a yellow sun" av samma författare och tyckte om den.

    SvaraRadera