17 sep. 2012

tematrio - titelsiffror



Berätta om tre romaner eller noveller som innehåller siffror (eller antal) är veckans uppdrag i Lyrans tematrio.  Lite klurigare än väntat visade det sig, men här är min trio efter en del funderande.

1. En Agatha Christie-klassiker: 4.50 från Paddington. Miss Marple är i farten och löser ett mord som hennes väninna ofrivilligt bevittnar på ett förbipasserande tåg. Bra både som bok och i filmatiserad version med Geraldine McEwan i rollen som Miss Marple.

2. En annan av Christies klassiska böcker är En dos stryknin och här möter vi istället Hercule Poirot i rollen som detektiv. Egentligen föredrar jag Miss Marple, men just En dos stryknin tycker jag är en riktigt bra pusseldeckare.

3. Håller mig till deckaregenren idag och bok nummer tre blir 1222 över havet av Anne Holt. Lyssnar på den  just nu och tycker den är rätt bra hittills. Gillar upptakten med tåget som spårar ur och hur passagerarna tvingas till att stanna på Finse högfjällshotell på grund av det hårda vädret.

15 kommentarer:

  1. Tre böcker som jag känner till men inte läst.

    SvaraRadera
  2. Har inte någon av dina böcker i trion men blev sugen på 4.50 från Paddington.

    SvaraRadera
  3. 4.50 från Paddington är tydligen populär! Jag har också med den och jag har hittat ytterligare en utöver dig. En dos strykning ratade jag men fyllde på med två andra Christie i stället. Mycket tacksam författare för denna tematrio!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hon har ju skrivit ett antal böcker. :)

      Radera
  4. Jag har inte läst allt för många Poirot-böcker, utan det har mest blivit Miss Marple också.

    SvaraRadera
  5. Liksom howhollowheartandfull har jag mest läst Miss Marple, fast inte den du nämner. Det är möjligt att jag har sett filmatiseringen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Filmatiseringarna är trevliga och ibland gillar jag dem bättre än böckerna om jag skall vara ärlig.

      Radera
  6. Ettan och trean funderade jag på att ta med, i någon form av deckartema;-) 4.50 från Paddington tycker jag tillhör Christies bättre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig om att 4.50 från Paddington är en av hennes bästa böcker. Tycker det är en intelligent deckarhistoria.

      Radera
  7. Agatha Christie- en klassiks deckardrottning som jag dessvärre inte läst mycket av. Bara en bok tror jag- och det var ingen av de här två.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst en del och tycker det är något mysigt med hennes böcker.

      Radera
  8. Jag har läst alla dina tre och jag tycker ditt tema inom temat inte bara är deckare. För dessa tre är inte bara vilka deckare som helst, de är riktiga pusseldeckare. 1222 över havet är skriven i bästa Christie-anda :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag visste inte att 1222 över havet var en pusseldeckare, men ju längre in i boken jag kommer desto mer märks arvet efter Christie. Kul!

      Radera
  9. Geraldine McEwan är min favorit-Marple. Inte säker på att jag läst boken. Däremot läste jag En dos stryknin för en miljon år sedan.

    SvaraRadera