22 okt. 2012

de nominerade är ...


När Nobelpriset delas ut är det oftast till en författare jag och många andra aldrig hört talas om, men så är det inte när det gäller Augustpriset och därför är det kanske lite lättare för många att engagera sig i detta pris.

För mig är det mest intressant med den skönlitterära klassen. Läser för lite barn- och ungdomsböcker för att ha något att säga om de nominerade och detsamma gäller väl egentligen den facklitterära klassen också, men jag kan inte låta bli att hålla lite extra på boken om Zlatan.

Av de nominerade har jag bara läst Eija Hetekivi Olssons Ingenbarnsland och den var fantastisk. Som att kliva in i ett Sverige jag önskar inte fanns. Boken är värd all uppmärksamhet. 

Cilla Naumanns Springa med åror tänker jag absolut läsa eftersom jag har tyckt om alla böcker jag läst av henne. Hoppas att även Springa med åror är en bok som ifrågasätter utan att bli övermoraliserande eller som en del i en etik-kurs. 

Göran Rosenbergs Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz och Johannes Anyurus En storm kom från paradiset lockar mig inte särskilt mycket om jag skall vara ärlig, men om jag läser någon av deras böcker så blir det Anyurus. Sara Stridsbergs Medealand och andra pjäser är ju just pjäser och det tycker jag man skall se, inte läsa. Sång till den storm som ska komma av Peter Fröberg Idling hade jag helt missat och det känns som läsning långt utanför min bekvämlighetszon, men kan säkert vara en bra bok ändå. 

2 kommentarer:

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.