1 okt. 2012

tematrio - förslag på nobelpristagare



Dags att sikta in sig på nästa bokrelaterade händelse - Nobelpriset. I veckans tematrio är frågan helt enkelt:

Vem får Nobelpriset 2012?

Lyran har ju bra koll på de där mer seriösa författarna, de som akademien anser värdiga Nobelpriset. Jag har betydligt sämre koll och därför blir det här mer tre små tankar än tre namn.

1. Jag tror att det kanske är dags för en dramatiker, för det har ju gått några år sedan en dramatiker senast vann (Pinter, 2005). Kanske blir det en asiatisk dramatiker? Senast en asiatisk författare fick Nobelpriset var år 2000 då det gick till Gao Xingjian som visserligen är kines men bosatt i Frankrike och dessutom fransk medborgare. För att hitta en asiatisk författare bosatt i ett asiatisk land får vi backa till 1994 då japanen Kenzaburo Oe fick priset. Ingen av dessa är dock dramatiker.

2. Ska jag ge mig på ett namn så blir det Nawal el Saadawi. Har hört så mycket bra om henne och hon har dessutom varit med i prisspekulationerna tidigare. Det vore dessutom verkligen på tiden att det gick till en afrikansk, kvinnlig författare.

3. Går inte priset till Nawal el Saadawi så tror jag ändå att det går till en afrikansk författare, men inte nordafrikansk. Priset har bara gått till en afrikansk författare vid fyra tillfällen: 2003 (Coetzee, Sydafrika), 1991 (Gordimer, Sydafrika), 1988 (Mahfouz, Egypten) och 1986 (Soyinka, Nigeria). Det borde alltså finnas en rad afrikanska författare kvar att uppmärksamma och prisa, inte minst eftersom Afrika består av så mycket mer än de arabiskinfluerade nordafrikanska länderna och Sydafrika..

9 kommentarer:

  1. finns ju otroligt många fantastiska författare som är väl värda priset och det blir oftast inte den som man trott eller önskat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ... och inte heller någon man känner till ... :)

      Radera
  2. Kul med lite tankar istället. Här har jag nog aldrig varit innan! Kul!
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  3. Jag ska inte låtsas förstå mig på hur svenska akademin resonerar, men ibland tycker man att det finns otroligt många författare som förtjänar att vinna som det inte ens verkar vara på tapeten att diskutera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får väl hålla med dig om att det är svårt att veta hur de tänker, men även om jag alltid suckar lite över att det är en för mig okänd författare är det bra att den typen av litteratur uppmärksammas och lyfts fram.

      Radera
  4. Håller med dig om Afrika. Extra spännande vore om det inte var en engelskspråkig. Mia Coute eller Jasmina Khadra eller Assia Djebar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte läst någon av dem du nämner, men eftersom du har koll på afrikansk litteratur så kan jag tänka mig att alla är fullt tänkbara kandidater. Assia Djebar är bekant till namnet i alla fall. :)

      Radera
  5. Hade inte tänkt på det där med dramatikerna! Det är ju sant att det var ett tag sedan. Finns det någon dramatiker bland de favorittippade måntro?

    SvaraRadera