30 okt. 2012

tematrio - halloween



Så här i höstrusket finns det de som gillar att bli lite skrämda av det de läser. Jag är inte en av dem. Generellt undviker jag allt som är övernaturligt eller av andra skäl skrämmande. Trots det ger jag mig på veckans tematrio, med viss reservation för att ni skräckfantaster tycker att den haltar lite ...

Berätta om tre skrämmande bra romaner eller noveller.

1. Det skvallrande hjärtat av  Edgar Allan Poe är en klassiker i sammanhanget och även jag inte direkt blir rädd när jag läser den så lyckas Poe få till den där krypande och otäcka känslan och huvudpersonens galenskap bidrar förstås också till den skräckartade stämningen.

2. Hanteringen av odöda av John Ajvide Lindqvist kan väl kvala in här för jag tyckte i alla fall att den var ruskig med alla de döda som kliver upp ur sina gravar och den tryckande elektriska spänningen som omger Stockholm i romanen. Jag har inte läst någon mer bok av Ajvide Lindqvist. De verkar helt enkelt för otäcka för min smak.

3. Nu blir det svårt ... Så jag slänger in ett gulligt litet spöke som inte skrämmer någon men det är en charmig historia och om jag inte missminner mig är det också något av en parodi - Spöket på Canterville av Oscar Wilde.

7 kommentarer:

  1. Poes "Den svarta katten" tänkte jag spana in och blev även nyfiken på Oscar Wildes :) Verkar mysig!

    SV: Haha, jag har också tvättstugan ;)

    SvaraRadera
  2. Har inte läst någon av dessa. Spöket på Canterville har man naturligtvis hört talas om.

    SvaraRadera
  3. Jag lyssnade på Spöket på Canterville som ljudbok är det var en trevlig stund.

    SvaraRadera
  4. Spöket på Canterville läste jag som tonåring och tyckte mycket om. Det skvallrande hjärtat har jag inte läst som bok men däremot som tecknad serie. Jag var typ 10 år och tyckte den var jätteläskig.

    SvaraRadera
  5. Driver inte ett Simpsonsavsnitt med Det skvallrande hjärtat?

    SvaraRadera
  6. Jag borde säkert läsa fler Ajvide Lindqvist, jag har bara läst "Låt den rätta komma in". Med borde menar jag att jag troligen skulle gilla dem. Inte borde som synonym till måste.

    SvaraRadera
  7. Jag har läst två av tre och det är nr 1 respektive 3. Det skvallrande hjärtat är riktigt bra. Jag kommer faktiskt inte ihåg Spöket på Canterville så väl.

    SvaraRadera