24 okt. 2012

tematrio - kroppsdelar



Den här veckan var det lite svårare i tematrion. Bokhyllan svämmade väl inte direkt över med titlar att välja på, men jag fick i alla fall ihop tre (och hittade ett par till).

Berätta om böcker med kroppsdelar i titeln.

1. Den som vässar vargars tänder av Carina Rydberg. Minns det här som en tät och lite suggestiv berättelse om ett mycket märkligt och farligt tvillingpar som lever tätt tillsammans, tycks passa in i det lilla samhället där de driver ett café, men deras svåra uppväxt har skadat deras psyken.

2. Honungstungor av Helene Uri handlar om fyra kvinnor som känner varandra sedan länge och träffas regelbundet i sen syjunta. Det är en bok om vänskap, men också om vem som föredrar vem i vänskapskretsen. Alla kvinnorna har också sina egna neuroser att hantera vilket ger boken en god balans mellan lättsamt och mörkt. Ett Bokmässefynd för något år sedan.

3. Mitt förbjudna ansikte av Latifa. Efter att talibanregimen föll i Afghanistan i början av 00-talet kom det en rad olika "sanna berättelser" om hur kvinnorna behandlats av talibanerna. Det här är en av dessa böcker. "Igår var jag hos sömmerskan med min syster för att prova klänningar vi skulle bära vid bröllopet, som skulle äga rum idag. Där skulle ha funnits en orkester, vi skulle ha dansat! Livet kan inte bara upphöra så här en dag som idag, den 27 september 1996! Jag är bara sexton är gammal och har så mycket kvar att göra i livet, ta min examen och fortsätta läsa journalistik på universitet ... Nej, det är omöjligt att talibanerna tänker stanna i Kabul, det här är bara tillfälligt."  

2 kommentarer:

  1. Just det, Mitt förbjudna ansikte! Den har jag också läst, som du säger kom det på den tiden flera böcker på samma tema.

    SvaraRadera
  2. Har inte läst någon av dina titlar. Kul att de flesta tipsar om olika böcker.

    SvaraRadera