8 okt. 2012

tematrio - titelyrken



Idag fick jag leta lite längre i bokhyllan, men till slut fick jag ihop tre titlar som passar ihop med veckans tematrio:

Berätta om tre romaner/böcker/texter som innehåller ett yrke i titeln.

1. Strindbergåret pågår fortfarande så därför passar det väl bra att ta med ett av hans verk - Tjänstekvinnans son. Jag har bara läst utdrag, men någon dag kanske jag läser hela texten. Det finns faktiskt något lockande med att läsa Strindbergs egna tankar om sitt eget liv.

2. Nudelbagaren av Ma Jian. Vet att jag har läst den, men minns inte alls handlingen. Fick konsultera Bokus, men inte heller när jag läste om handlingen där minns jag särskilt mycket. Vissa böcker ger helt enkelt inget bestående intryck ...

3. Bokhandlaren i Kabul av Åsne Seijerstad var ju en riktig snackis när den kom och många, många var vi som läste den. Senare har ju boken följts av rättsprocesser som fått viss uppmärksamhet i media. Gillade den när jag läste den, men kanske har den passerat bäst-före-datum?

Ja, det här kanske inte direkt blev en tematrio fylld med lästips, men så blir det ju ibland.

6 kommentarer:

  1. Jag har inte läst någon av dessa, men blir nyfiken på Nudelbagaren :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eftersom jag så totalt glömt den blir jag nästan sugen på att läsa om den! :)

      Radera
  2. Utav dina har jag läst Tjänstekvinnans son och Bokhandlaren i Kabul. Den tredje har jag däremot inte hört talas om tidigare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjänstekvinnans son - är det en bok du rekommenderar?

      Radera
  3. Jag läste aldrig "Bokhandlaren i Kabul" då när det begav sig. Kanske jag läser den någon gång.

    SvaraRadera
  4. Nudelbagaren är inte så lätt att komma ihåg eftersom det förekommer många karaktärer i den. Den fanns med på min titellista också!

    SvaraRadera