16 okt. 2012

tematrio - tjocka släkten

Brukar ju svara på trion redan på måndagen, men igår tog jag och älsklingen en spontanutflykt till Köpenhamn (välbehövligt vardagsavbrott!) så en dag sent kommer här i alla fall min trio på temat tjocka släkten.

Berätta om tre böcker med några släktingar (eller ingiftingar) i titeln.

1. En styvmors dagbok av Fey Weldon är en perfekt bok att läsa när man vill ha en trevlig bok att fly bort i en stund. Det är en yngre kvinna, en äldre man, en tonårsdotter och dagbok av det inte helt rumsrena slaget och en hel del drifter med psykoanalysen, Freud och Jung. Jag gillade den.

2. Pappa Goriot av Honoré Balzac är en av de böcker jag tyckte extra mycket om under min litteraturstudier. Minns fortfarande de där smått obehagliga pensionatet där pappa Goriot tvingas bo på grund av sina giriga och elaka döttrar. Minns också beskrivningar av maten (och nu rynkar jag på näsan ...). En klart läsvärd klassiker.

3. Syster av Bengt Ohlsson. Läste Gregorius av Ohlsson och älskade! Vi läste Hennes mjukaste röst i bokcirkeln och var väl inte så förtjusta. Så läste jag Syster och tyvärr kommer jag nog inte att läsa fler av Ohlssons böcker. Boken handlar om Marjorie, vars syster Miriam försvinner. Vi får sedan följa Marjories liv och hennes tankar och hur hon förhåller sig till sin fasters alla berättelser.

6 kommentarer:

  1. Fina tips. Jag har inte läst Bengt Ohlsson och blir inte så sugen heller. Fay Weldon däremot. Henne gillar jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle absolut kunna tänka mig att läsa fler Weldon.

      Radera
  2. Jag köpte Syster på förra årets rea mest för att jag gillade omslaget. ;) Har inte läst den ännu, får se vad jag tycker då!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Omslaget, i alla fall på pocketversionen, föll jag också för.

      Radera
  3. Ingen jag har läst, eller ens hört talas om :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bok nr 1 och 2 kan jag verkligen rekommendera.

      Radera