21 nov. 2012

författarbesök på bibblan


Bild från Hoi förlag

Igår var det författarbesök på stadsbiblioteket så jag passade på att gå dit och lyssna på Niclas Christoffer (Olsson) som skrivit den uppmärksammade boken Som Zlatan fast bättre om en ung fotbollskille som drabbas av ätstörningar.

Med en stort portion humor mitt i allvaret talar Niclas Christoffer om ätstörningar i allmänhet och vad det gör med kroppen och personen. Han har själv varit drabbad av ätstörningar och ger exempel från sin egen tid som sjuk, men det är förvånansvärt lite som handlar om honom själv. Under föredraget visas också ett par filmklipp som fyller en god funktion. I vanliga fall föreläser han mycket för gymnasieungdomar och då är den här typen av filmklipp mycket bra för att illustrera det han vill få fram.

Jag fick mig en del tankeställare under föredraget och jag hoppas att Niclas Christoffer får komma ut till många skolor och tala om detta ämne med ungdomar, men även med lärare. En kollega till mig var till exempel helt ovetande om att det förekom ätstörningar inom manlig idrott. Vi behöver alla bli mer upplysta. Nu återstår bara att läsa boken, vilket jag (så klart!) ser fram emot.

2 kommentarer:

  1. intressant! och bra komplement till Martin Bengtssons San Siro-bok.
    "Vi behöver alla bli mer upplysta." - bra sagt, dear bloggbohem

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har fortfarande in läst San Siro-boken, men eftersom jag nu läst både Zlatan och Niclas Christoffers bok kanske jag skulle fortsätta på fotbollstemat fram till nyår.

      Finns så mycket vi alla skulle behöva bli mer upplysta om. Världen är både intressant och skrämmande.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.