25 nov. 2012

Rekordvinnaren

För ett tag sedan blev jag kontaktad av Pronto Communications som undrade om jag var intresserad av att läsa en bok där jag fick möjlighet att själv vara huvudperson. Ja, det verkade ju lockande så jag tackade ja. Så kom boken och istället för det vanliga omslaget (som jag måste säga är katastrofalt designat) var det ett omslag med ett brev riktat till mig personligen. Blev nyfiken och bläddrade genast lite i boken. Till min stora besvikelse insåg att jag mitt namn bara figurerar på framsidan och att det i övrigt var fråga om en helt vanlig bok, närmare bestämt Rekordvinnaren av Pieter Tham. Boken hamnade väl inte direkt överst i läshögen och jag glömde lite grand bort den.

Förra veckan kom ett tiggeribrev från en organisation som kallade sig Vita Stjärnan och de hänvisade till någon vinst jag skulle ha varit lycklig nog att vinna. Eftersom jag inte direkt hade ovan nämnda bok i huvudet (kom ju trots allt precis hem från jobbet) tyckte jag det hela var en aning märkligt och det tog ett tag (och en googlesökning) innan jag kopplade att det naturligtvis handlade om boken. Bläddrade lite i den igen och upptäckte namnet Vita Stjärnan på en av sidorna. Inte för att det direkt gjorde mig mer positiv.  

Ska jag vara ärlig har jag funnit hela kampanjen en aning märklig. För mig räcker det inte att mitt namn står på ett omslag för att jag skall få känna på hur det är att vara huvudperson i en berättelse. Ett tiggeribrev som uppföljning finner jag rent osmakligt. Boken i sig började jag läsa igår och jag har läst drygt 60 sidor. Jag kommer inte läsa fler. Boken är dåligt skriven. Karaktärerna känns ointressanta och schablonmässiga. Mitt redan dålig intryck från kampanjen smittar kanske av sig vid läsandet, men jag förstår om Rekordvinnaren inte blir en storsäljare.

För er som ändå är intresserade så ser bok ut så här i handeln:

Rekordvinnaren (inbunden)

(Rec.ex från Pronto Communications och förlaget Bladh & Bladh)

1 kommentar:

  1. Jag tackade också ja till det här och sen läste jag massor av inlägg som sågade boken. Jag fick dock inte boken förrän strax innan jul så jag trodde ett tag att jag slapp den men jag kommer aldrig att läsa den. Inte med så mycket annat bra som lockar.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.