5 nov. 2012

tematrio - ätbart



Den här veckan var inte min egen bokhylla till mycket hjälp, men med lite tankemöda fick jag ändå ihop tre böcker som passar in i veckans tematrio.

Berätta om tre (gärna bra) böcker med något ätbart i titeln.

1. Sugar av Michel Faber står i min hylla och jag älskade första halvan av boken, men tyckte att den föll lite mot slutet. Miljön är London på 1870-talet. Sugar är den prostituerade som möter William och hennes dröm om att ta sig bort från slummen tycks inom räckhåll, men är gräset verkligen så mycket grönare på andra sidan?

2. Chocolat (eller Choklad som den heter på svenska) av Joanne Harris har jag inte läst, men jag såg filmen och älskade den. Att tillverka praliner tillsammans med Juliette Binoche framstod som mer än tilltalande!

3. Vattenmelonen av Marian Keyes. Chic-lit är inte min genre och därför har jag nog lite väl hastigt avfärdat även Keyes böcker. Har hört mycket gott om såväl Vattenmelonen som andra av Keyes böcker så kanske borde jag ändå ge henne en chans, men nu börjar kanske hennes böcker bli ... inaktuella?

11 kommentarer:

  1. Chocolat(CHoklad) verkar många ha med, jag har inte ens läst den. Vattenmelonen var självklar på min lista oxå :)

    SvaraRadera
  2. Jag köpte Chocolat en gång på tiden, men gav nästan genast bort den till min mamma. Hon uppskattade den. Känns som om jag borde ge boken en chans efter att ha sett filmen.

    Vattenmelonen tror jag att jag har läst. Jag kommer bara inte ihåg den.

    SvaraRadera
  3. Ge Keyes en chans, vetja! Vattenmelonen är bra, likaså Sushi för nybörjare om vi nu ska hålla oss till Keyes med mat i titeln. Annars gillar jag The other side of the story (tror den heter Å andra sidan på svenska) mycket.
    Sugar har jag sett att flera skriver om. Jag blev lite avskräckt av tegelstensformatet...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just tegelstensformatet är nog anledningen till att den faller lite på slutet.

      Radera
  4. Chocolat är så där mysigt bra har jag för mig :) Vattenmelonen har jag läst och Sugar vill jag läsa :)

    SvaraRadera
  5. Jag tycker inte Keyes böcker var så bundna vid tiden de kom ut. Men det var en tid sen så jag kan ju minnas fel.

    SvaraRadera
  6. Vattenmelonen är en trevlig bok som jag läst. Jag hade med en annan bok av Joanne Harris. Sugar har jag nog inte hört talas om.

    SvaraRadera
  7. Chocolat är en sån där filma man kan sätta på en regnig dag och bara njuta. Miljöerna, miljöerna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, verkligen en riktig krypa-ner-under-filten-film!

      Radera
  8. Sugar gillade jag verkligen. Och Joanne Harris är nästan alltid bra. Enda boken av henne jag inte gillat är En doft av vin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske läser någon mer av henne nu efter veckans tematrio där hon dyker upp lite överallt.

      Radera