26 nov. 2012

tematrio - boken/filmen



Veckans tematrio handlar om ett ämne som jag egentligen brukar undvika - se filmen om jag läst boken. Jag vet ju att film och bok egentligen inte ska jämföras och att det är två helt olika konstformer och allt det där, men det går ju inte att låta bli att jämföra. Därför undviker jag sedan något år tillbaka generellt att se filmen om jag läst boken. Trots det kommer här tre stycken filmatiserade böcker.

Berätta om tre filmer som lever upp till boken - eller inte!

1. Emma av Jane Austen. När det gäller Austen måste jag nog erkänna att jag faktiskt föredrar BBC:s filmatiseringar. Jag är svag för kostymdrama men fördrar det på bio eller TV framför att läsa. Just Emma tycker jag är en rätt söt historia om match making och felbedömningar och jag gillar verkligen Romola Garai i rollen som Emma.

2. Precious är en film som berör och handlar om en sextonårig svart tjej i Harlem som är gravid för andra gången och det är hennes egen pappa som är far till barnen. Hon är överviktig, analfabet och utkastade från skolan. Ljuset i mörkret blir en slags alternativ skola där hon får en ny chans. Filmen är stark och här är jag för en gångs skull glad att inte alla scener från boken finns med i filmen, eller att de åtminstone är censurerade. Det hade helt enkelt inte varit möjligt att titta på den annars. (På svenska finns boken under namnet Precious, i engelskt original heter den Push)

3. A clockwork orange. Filmen är ett mästerverk om än grym och otäck. Boken, av Anthony Burgess, försökte jag mig på att läsa för något år sedan, men det gick inte alls. Jag förstod helt enkelt ingenting trots att jag sett filmen ett par gånger. Språket är minst sagt säreget. Tycker att A clockwork orange är ett utmärkt exempel på hur bra det kan vara när andra tolkar böcker och gör film av dem.

18 kommentarer:

  1. A clockwork orange har jag sett på film och gillar mycket, men jag har aldrig läst boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Märkligt egentligen att man kan gilla en så brutal film, men så är det. :)

      Radera
  2. Har varken läst böckerna eller sett filmerna! Precious/Push måste jag kolla närmare på, men håller verkligen med att det går inte att se vissa filmer om de tar med allt hemskt som händer i böckerna!

    SvaraRadera
  3. Nu har jag aldrig läst A clockwork orange, men filmen gillade jag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boken är som du förstår ingen jag rekommenderar ...

      Radera
  4. Har inte sett den version av Emma som du syftar på, utan den där Gwyneth Paltrow spelar Emma. Ska nog försöka få tag i BBC-versionen :) Och SE Precious, den verkar hemsk nog att se...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker BBC-versionen är snäppet bättre. Precious - boken är hemsk, men det är också viktigt att läsa om sådant man inte vill ska hända tycker jag.

      Radera
  5. Jag brukar gilla filmatiseringar av Austens böcker, men jag tycker sällan om hennes böcker. Faktum är att jag bara har klarat av att läsa ut en.

    Romola Garai? Jag såg henne precis i film - Atonement. Då kanske jag skulle se BBC:s Emma också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite samma med mig och Austen faktiskt. Rekommenderar absolut BBC-versionen.

      Radera
  6. Jag föredrar också Austen som film eller tv-serie. Har sett Emma med Gwyneth Paltrow i huvudrollen. Vacker och lite smårolig film.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker också att Emma är en smårolig historia.

      Radera
  7. Gillar Emma bäst i BBC-versionen. Jonny Lee Miller också!

    SvaraRadera
  8. Åh Precious ja. Den lämnar ärr!

    SvaraRadera
  9. Jag visste faktiskt inte att Precious från början var en bok, får leta upp :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lånade den på bibblan och fick då en version med både svensk och engelsk text. Läser ju ogärna på engelska, men bläddrade i den engelska delen och insåg att Precious problem med språket blir mycket tydligare i originalversionen. Praktiskt när båda original och översättning finns i samma utgåva!

      Radera