12 nov. 2012

tematrio - kläder



Den här gång fanns det ingen bok i hyllan som passade in på veckans tematrio, men skam den som ger sig!

Berätta om tre (gärna bra) böcker med kläder i titeln.

1. Kappan av Gogol läste jag i somras och gillade oväntat mycket. Så här skrev jag om den då. (Ja, det är min gamla blogg men jag länkar ändå.)

2. Hattstugan av Elsa Beskow är en favorit från barndomen. Det är ju roligt att rimma!

3. Kort kjol av Christina Wahldén. Viktig ungdomsbok om det fruktansvärda i att bli våldtagen och hur vänner och samhället reagerar efteråt. Hemsk bok, men den borde läsas av alla.

11 kommentarer:

  1. Kort kjol minns jag att jag läste någon gång under tonåren, hemsk men viktig bok!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland behöver man läsa om de hemska och svåra sakerna, även om det är skönt att undvika dem.

      Radera
  2. Gogols Kappan var den som spontant dök upp i mitt huvud men det var så länge sedan jag läste den att jag inte ville ta med den. Hattstugan hoppade jag över till förmån för en annan hatt. Kort kjol är den bästa jag läst av Christina Wahldéns böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med om att Kort kjol är det bästa av henne som jag läst.

      Radera
  3. Kortkjol har jag inte läst borde kanske läsa den innan dottern hamnar i tonåren!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch, ja. Under högstadietiden borde dessutom alla ungdomar läsa den och diskutera boken.

      Radera
  4. Jag minns faktiskt inte om jag har läst Kort kjol. När jag läser om den låter den bekant, men jag har inget minnet av den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan inte minnas alla böcker man läser. Så många bra, så många dåliga och de flesta ok.

      Radera
  5. Det var svårt denna veckan. har inte läst någon av dessa tre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen ett svårt tema. Fick tänka ett bra tag.

      Radera
  6. "Hattstugan" är den enda jag läst av de här tre!

    SvaraRadera