17 dec. 2012

tematrio - julförberedelser



I veckans tematrio vill Lyran att vi berättar om tre jultraditioner. Jag är ingen pyntare och tar det nog på det stora hela ganska lugnt med hela julandet men en del traditioner finns förstås i mitt och min familjs liv.

1. Första advent med alla ljusstakar som lyser upp är nästan den finaste helgen i hela advents- och jultiden. Det har varit så mörkt i november och så plötsligt lyser varma ljus i alla fönster och det känns genast mycket mysigare.

2. Julmust. Älskar denna dryck, men ... den får inte drickas före den 23 december! Då äter vi också första skinksmörgåsen och julen är här! De senaste åren har det varit slut på julmust väldigt tidigt i butikerna där vi brukar handla, så för säkerhets skull har jag redan handlat hem lite.

3. Julotta har jag inte besökt på många år nu, men under en period åkte jag, mor och far (resten av familjen sov vidare) iväg på julotta på juldagens morgon och det var riktigt stämningsfullt. Numera är vi alla alldeles för trötta och min sambo skulle aldrig gå upp så tidigt för att gå till kyrkan, men något år när jag känner lite extra för det skall jag nog ta mig till en vacker kyrka för en liten påminnelse om vad julen egentligen handlar om (och jag är inte ens religiös!).

13 kommentarer:

  1. Julmust tror jag inte att jag någonsin tyckt om. Det är på tok för sött :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sött, men hur gott som helst till julmaten! :)

      Radera
  2. Alla ljus som lyser är så fina. Folk har dessutom varit rätt tidiga med att sätta upp ljusen här, säkert för att hösten varit så grå och regnig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det behövs verkligen lite ljus när allt är grått och vått ... :)

      Radera
  3. Julmust är gött. Men vi börjar dricka veckan före jul :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min lillebror fuskar också och har säkert druckit flera liter redan. :)

      Radera
  4. Ja Ljusstakar är så fint när det är mörkt och det blir så mysigt :) Julmust har jag glömt att köpa, tur jag har några dagar kvar på mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mysigt var ordet! Hoppas du hinner bunkar upp med julmust. :)

      Radera
  5. Åh julotta var det länge sedan jag var på. När jag var yngre så sjöng min mamma i kyrkokör och som solist. Då var vi på julottan i stort sett varje år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan tänka mig att det är lite lättare att gå upp när mamma är solist. När ingen man känner sjunger i kören blir det lite svårare att orka upp - gääääsp! :)

      Radera
  6. Haha, jag skulle bli lynchad hemma om jag kom med förslaget att inte dricka julmust före 23:e! :D

    SvaraRadera
  7. Jag har aldrig orkat upp till en julotta än.

    SvaraRadera