10 dec. 2012

tematrio - nobelpriset



Veckan inleds som vanligt med den alltid lika trevliga tematrion hos Lyran och idag handlar den, med viss självklarhet, om Nobelpriset.

Berätta om tre Nobelpristagare du gillar eller är nyfiken på.

1. Jag har läst en bok av Imre KertészMannen utan öde, och det är den starkaste skildringen av livet i koncentrationslägren jag stött på. Boken är påfallande känslolös, men det är just det som tilltalar mig. Det blir en avskalad skildring där jag som läsare tvingas tänka på ett annat sätt än vad jag är van vid från andra skildringar och inte minst från diverse filmer. 

2. Herta Müller har jag inte läst, men jag har tänkt läsa hennes Hjärtdjur ett flertal gånger. Nu när Rumänien är fokusland på Bokmässan känns det lite extra angeläget att läsa något av Müller så någon gång under våren eller sommaren kommer jag nog att ta mig kragen och låna hem en bok av henne.

3. Faktum är att jag är lite nyfiken på årets pristagare, Mo Yan, och hoppas få en av hans böcker i julklapp av lillebror. På svenska finns tre böcker av honom och allra helst skulle jag nog läsa Vitlöksballaderna, men får jag Det röda fältet eller Ximen Nao och hans sju liv av tomten så läser jag den precis lika gärna. Har egentligen väldigt dåligt koll på Mo Yan.

15 kommentarer:

  1. Är intresserad av att läsa alla tre författarna som du nämnt här. har läst alldeles för få Nobelpristagare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte heller läst särskilt många Nobelpristagare, men i ärlighetens namn är jag inte så överdrivet sugen på att läsa dem bara för att de fått priset.

      Radera
  2. Bra lista, 2 av 3 har vi samma ;) Av Herta Müller har jag bara läst Kungen bugar och dödar, en essäsamling som jag tyckte om. "Fyndade" Hjärtdjur i en av stadens Byt en bok-låda i somras, men har inte läst den än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fynd i boklådor är alltid trevligt!

      Radera
  3. Mannen utan öde väntar på mig i bokhyllan. Jag vill läsa den, jag har bara inte förmått göra det ännu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är förvånansvärt lättläst och absolut värd att läsa.

      Radera
  4. Mannen utan öde har jag nog faktiskt hört talas om. Den skulle jag kunna tänka mig att läsa, avskalat passar mig jättebra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förutom lättläst så är den föredömligt kort också. :)

      Radera
  5. Herta Muller hörde jag på förra årets mässa och ändå har jag inte läst ordentligt. Hon var fin att lyssna till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är något som skrämmer mig med Müller, tänker mig att det skall vara tungt och nattsvart, men jag ska ändå ge henne i chans.

      Radera
  6. Jag kan inte bestämma mig om jag vill läsa Mo Yan eller ej. Jag har hört att böckerna skall vara blodiga. ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blodiga? Nu blev jag genast lite skeptiskt.

      Radera
  7. Jag recenserade precis Det röda fältet på bloggen, men tyckte inte om den. Det var inte det värsta jag har läst, men blev inte så överdrivet förtjust.

    Mannen utan öde blev jag genast nyfiken på.

    SvaraRadera
  8. Oj, får kolla in din recension!

    SvaraRadera
  9. Mo Yan är jag också nyfiken på.

    SvaraRadera