7 jan. 2013

tematrio - klassiker



Efter avslöjandet om att Jessica Gedin inte läst Selma Lagerlöf har det snackats vilt i bloggvärlden (personligen tänker jag inte ge mig in i debatten) och med anledning av detta drar Lyran igång en ny klassikerutmaning. Jag var med i somras men den här omgången står jag över eftersom jag redan är med i utmaningen Böcker om böcker. Tematrion denna vecka tänker jag dock inte hoppa över och temat är förstås klassiker.

Berätta antingen om en klassiker ni läst och vill tipsa om eller berätta om en klassiker ni skulle vilja läsa.

1. Lady Chatterleys älskare av D. H. Lawrence läste jag i somras och var riktigt imponerad. Den är förvånansvärt lättläst och det är inte särskilt svårt att relatera till människorna, men så är den ju inte heller lastgammal eftersom den utkom 1928.

2. Norrtullsligan av Elin Wägner läste jag för ett par år sedan och det är ytterligare ett exempel på en bok som håller rätt väl, åtminstone till sin form. Fyra unga kvinnor delar lägenhet och jobbar som lågavlönade kontorister, vilket de försöker ändra på med hjälp av en strejk. Ja, det skulle kunna vara vilken tv-serie som helst med lite samhällsengagemang i bakgrunden. :)

3. Förvandlingen av Franz Kafka är en udda berättelse som inledes med att Gregor Samsa vaknar en morgon och inser att han förvandlats till en stor insekt (vanligen tolkat till en skalbagge). Är man ovan vid att läsa klassiker så är det här lagom lång, rätt underhållande och dessutom kan man stoltsera med att ha läst Kafka och plocka lite snobberipoäng. :)

12 kommentarer:

  1. Nej, ingen av dina tre klassiker har jag läst :)

    Norrtullsligan låter intressant, men Kafka kommer jag nog aldrig mer att läsa något av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Norrtullsligan var en oväntat trevlig bekantskap!

      Radera
  2. Vill så gärna läsa Kafka, men jag har försökt läsa Processen och lyckades inte komma igenom den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förvandlingen är mer som en ganska lång novell och klart lättare att ta sig igenom än Processen.

      Radera
  3. Lady Chatterleys älskare har jag läst utdrag ifrån, men ska läsa hela till min boktolva i år :)

    Jag vill väldigt gärna läsa Kafka, men det tycks aldrig bli av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska man läsa Kafka är Förvandlingen en bra start tycker jag.

      Radera
  4. Jag läste Förvandlingen på originalspråket men eftersom min tyska inte är så bra kan jag inte avgöra vad jag tyckte om den. Förutom att den var ruskigt sorglig förstås. Lady Chatterlys älskare har jag läst som tecknad serie, för evigheter sen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är den sorglig. Läsa på tyska har jag aldrig vågat mig på, inte ens under skoltiden då jag faktiskt hade tyska som språkval.

      Radera
  5. Wägner är en del av min boktolva 2013. Jag tänkte läsa både Norrtullsligan och Pennskaftet faktiskt. Jag har läst Lawrence förut men inte den du tipsar om. Men den finns i alla fall med i min Goodreads to-read-lista ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pennskaftet har jag inte läst, men den är säkert läsvärd.

      Radera
  6. Jag har inte läst många klassiker och för min del spelar det noll roll om Gedin gjort det eller ej ;P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan väl inte heller påstå att jag är förfärad över att hon inte läsa Lagerlöf ...

      Radera