4 feb. 2013

tematrio - crossover



Veckans tematrio hos Lyran handlar om crossover. Jag läser väl inte jättemycket crossoverlitteratur direkt, men det är ju alltid kul att vara med i tematrio så jag nämner tre böcker som jag tror passar in i genren.

Berätta således om tre bra böcker som passar både för ungdomar och vuxna (och alla däremellan) oavsett vilken etikettering boken har. 

1. Boktjuven av Markus Zuzak. Det här är berättelsen om en flicka under andra världskriget som upptäcker sin kärlek till böcker samtidigt som allt hemskt runt omkring henne pågår. Det är en riktigt skickligt berättad historia och jag älskade den. Blev faktiskt riktigt förvånad när jag såg att den klassades som ungdomsroman. Förstod faktiskt inte alls varför så detta måste vara ett utmärkt exempel på crossover, tänker jag.

2. Jag biter i apelsiner av Annakarin Thorburn som jag läste förra veckan borde också passa väl in. Språket ställer kanske till det lite för den läsovane tonåringen, men jag kan tänka mig att många av mina mer läsvana gymnasieelever skulle gilla den.

3. En lite äldre bok som jag ändå vill nämna för att den är riktigt bra och fortfarande läsvärd är Hon går genom tavlan, ut ur bilden av Johanna Nilsson. Den berör läsaren oavsett ålder och den gör stundtals riktigt ont att läsa. För något år sedan kom en slags uppföljare där vi åter en gång får följa huvudpersonen Hanna, men denna gång i vuxen ålder och hon kämpar med de ätstörningar hennes barndomsupplevelser har gett henne. Gå din väg men stanna heter den boken.

21 kommentarer:

  1. Åh, jag minns att jag blev väldigt berörd av Hon går genom tavlan ut ur bilden. Den kan komma upp på min lista också, även om det var ett tag sedan jag läste den nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nästan omöjligt att inte bli berörd av den boken. Stark.

      Radera
  2. Jag tänkte först skriva boktjuven men jag har liksom inte läst den än..Står i tur.
    Det var andra bra boktips här som jag antecknat
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla tre böckerna är bra, och väldigt olika, så jag rekommenderar dem absolut.

      Radera
  3. Hon går genom tavlan, ut ur bilden är en av mina absoluta favoriter av Johanna Nilsson. Bra val där :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Kul att fler gillar den starka berättelsen.

      Radera
  4. Johanna Nilsson hade jag nästan glömt, tack för påminnelsen!

    SvaraRadera
  5. Boktjuven var en väldigt vacker och fin historia. Jag förstod inte heller att den klassades som ungdomslitteratur.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klassificeringarna är ibland förvirrande och kanske även missvisande.

      Radera
  6. Jag brukar strunta i klassifikationerna totalt istället, läser det som låter intressant (& hamnar väldigt ofta i crossover-zonen. Jag anser att vad man läser spelar mindre roll, huvudsaken är att man läser.

    & på tal om Johanna: har precis läst halva hennes nya, tyvärr inte lika skarp som hon brukade vara, men fortfarande en väldigt intressant författare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nog lite svårare att strunta i klassifikationerna ...

      Radera
  7. Boktjuven är med på mångas lista den här veckan, det gör mig ännu mer sugen på att läsa den. Snart så :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror absolut att du skulle gilla den!

      Radera
  8. Hon går genom tavlan, ut ur bilden och Gå din väg men stanna är båda helt underbara! De andra har jag inte läst :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De andra två är också mycket läsvärda.

      Radera
  9. Boktjuven är en av mina favoritböcker.

    SvaraRadera
  10. Har inte läst någon av dessa!

    SvaraRadera
  11. Även jag valde Hon går genom tavlan... Den här gången. Fantastisk bok!

    SvaraRadera