18 feb. 2013

tematrio - dåligt enligt mig



Så här skriver Lyran om veckans tematrio:

"I bokbloggosfären pågår en diskussion om bra och dålig litteratur. Johanna L på Bokhora initierade debatten som senare följts upp av Enligt O och Litteraturkvalster. Läs och tyck till! Får, kan, bör man kategorisera? Och vem har i så fall rätt att uttala sig? I denna tematrio är det i alla fall meningen att ni ska berätta om litteratur ni tycker är dålig. Ge exempel och motivera varför. Och låt andra tycka annorlunda!"

1. Jag ogillar "En sann berättelse" av olika skäl. Ofta lämnar språket en del övrigt att önska. Inte sällan är det för enkelt eller för pratigt. Som en följd av detta blir berättelsen ofta rätt platt. Ett annat problem med många böcker i denna genre är att de är mycket starkt vinklade och när en bok blir så vinklad kan man fundera på hur sant det hela egentligen är. Problematiseringen uteblir och detta trots att böckerna nästan alltid handlar om hemska övergrepp av olika slag.

2. Jag ogillar när böcker har två parallellhandlingar utan att det egentligen behövs. Ni vet när de ena handlingen är så uppenbart mycket bättre än den andra och den andra handlingen mest känns som en efterhandskonstruktion.  Det här är rätt vanligt i deckare och illustreras alltsom oftast med att vissa delar är kursiverade. Det gillar jag inte heller.

3. Jag ogillar generellt trilogier. Orkar liksom inte med att läsa tre böcker om samma sak. Visst kommer jag att läsa Gardells trilogi Torka aldrig tårar utan handskar, men det blir också undantaget. Jag brukar annars tröttna redan i mitten av bok två och kommer därför aldrig till del tre. Kanske är jag en för rastlös läsare, kanske missar jag en massa bra böcker, men jag gillar inte trilogier och så är det bara.

15 kommentarer:

  1. Ja men när triologin blir femologi(eller vad ska vi kalla det)vem orkar då?
    Kan hålla med dig på alla punkter faktiskt men jag läser sanna berättelser ändå. Jag är en nyfiken person
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läser också en sann berättelse nån gång då och då, men det är långt ifrån en favoritgenre.

      Radera
  2. Jag håller på och filar på mina ogillningar, men kommer ha med "en sann berättelse" jag med!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ju en del skäl till att många har lite svårt för den genren.

      Radera
  3. Jag är inte så förtjust i trilogier, men det beror på att jag blir irriterad när kvaliteten på de olika delarna är ojämn. Parallellhandlingar i deckare kan vara grymt frustrerande, tycker ofta att den ena handlingen ofta känns ogenomtänkt och onödig. Böcker som bygger på sanna berättelser undviker jag gärna, av de skäl du angett.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varierande kvalité är verkligen ett problem som inte bara trilogier brottas med. Tycker detsamma gäller för många deckarserier också. Vi verkar rätt överens om vad vi ogillar.

      Radera
  4. Ja vad är grejen med trilogier? Tycker var och varannan bok numera är del av en serie. Jag är less, skriv en bok och så får det vara bra sen.

    SvaraRadera
  5. Håller med på alla punkter, mitt undantag är trilogin Sagan om Ringen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg Sagan om Ringen-filmerna. Räcker för mig. :)

      Radera
  6. Ja parallellhandlingar med olika kvalité är oerhört störande. Trilogier kan också vara väldigt tröttsamt, naturligtvis med vissa undantag!

    SvaraRadera
  7. Jag är allergisk mot kursiverade avsnitt i böcker, men i stället för att reta upp mig hoppar jag helt enkelt över dem. Det fungerar riktigt bra. Bra trilogier är jag däremot desto mer förtjust i :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppar också över dem i vissa böcker (läs Kallentofts böcker ...). Trilogier - missar säkert en del bra, men jag orkar liksom inte med dem.

      Radera
  8. Ja, risken med trilogier är att man efter första boken har höga förhoppningar som lätt kan grusas. Då är det hellre bättre att läsa fristående böcker av samma författare.

    SvaraRadera