25 feb. 2013

tematrio - sport



Den här veckans tematrio handlar om något som inte ligger mig speciellt varmt om hjärtat - sport. OK, jag älskar att titta på längdskidor på TV och jag tittar en del på friidrott under mästerskap och lite tvångsmässigt på allt möjligt under OS, men den där dagliga dosen av sport har jag liksom inget större behov av. Men, bara för tematrions skull har jag ändå tänkt till och fått ihop tre passande böcker.

Berätta om en bok där någon sport, idrott eller ett sportintresse har en betydande plats! (OK, det blir godkänt om ni kan hitta böcker där sport överhuvudtaget omnämns.)

1. Dagen efter av Lionel Shriver har jag inte läst, men jag har tänkt att jag skall göra det eftersom jag älskade Kevin-boken. I Dagen efter är en av karaktärerna en professionell snookerspelare och från den tiden då jag hade Eurosport vet jag att snooker uppenbarligen skall betraktas som en sport. Verkar inte så svettigt - kanske är något för mig alltså!

2. Åshöjdens Bollklubb av Max Lundgren måste absolut räknas till en klassiker inom barn- och ungdomslitteraturen och trots att fotboll aldrig varit mitt stora intresse läste jag den också under barndomen. Kanske att den inte lockar dagens barn, men en klassiker är ändå alltid värd att nämna.

3. En annan bok som jag inte heller har läst men som handlar om idrott, tyvärr i kombination med ätstörningar, är Simmar-Emma: Min kamp mot bulimi som är Emma Igelströms självbiografi om framgången i simbassängen och om framgångens baksida. En självbiografi jag faktiskt skulle kunna tänka mig att läsa.

18 kommentarer:

  1. Haha, jag har också tagit med Dagen efter! Utan att ha läst ditt inlägg först, alltså. Läs den verkligen, den är riktigt, riktigt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg den på bibblan häromdagen. Tänker att den blir fin läsning under sommarens ledighet för då är jag lite mer upplagd för en tjock bok.

      Radera
  2. Åshöjdens Bollklubb har jag faktiskt läst för länge sedan, den kunde jag tagit med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är nog många som har läst den. :)

      Radera
  3. Läste Åshöjdens bollklubb och andra böcker av Max Lundgren som barn. Och hästböcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hästböcker - varför tänkte jag inte på dem! Läste massor av sådana när jag var liten.

      Radera
  4. Åshöjden-böckerna funderade jag på att ta med :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var faktiskt de första böckerna jag tänkte på när jag såg temat för trion. :)

      Radera
  5. Åshöjdens BK tog även jag med. Läste dem som ung.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi verkar vara många som tänkte på Åshöjden.

      Radera
  6. Ja Emma Igelströms bok skulle jag vilja läsa, säkert intressant
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kollade på Bokus igår och den går inte att beställa längre. Synd. Fast biblioteket finns ju förstås.

      Radera
  7. Hehe, jag kom verkligen inte på någon på detta temat :O

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ju inte direkt det lättaste temat ... :)

      Radera
  8. Lionel Shriver är en ännu oläst författare, men jag har Kevin-boken hemma och den ska jag läsa någon gång :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kevin-boken är bland det absolut bästa jag har läst!

      Radera
  9. Det här var riktigt roligt: både Dagen efter och Åshöjdens Bollklubb var böcker som jag valde bort. Emma Igelströms valde jag väl på sätt och vis också bort genom att inte fortsätta fundera i de banorna när jag valt en ätstörningsskildring med sportinriktning. Därtill en annan Lionel Shriver och en ännu äldre serie än Åshöjden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite som att jag valde bort Zlatan eftersom jag redan hade Åshöjdens med . :)

      Radera