11 mars 2013

tematrio - skolan



Lyran berättar i veckans tematrio att hon ska byta jobb och börja arbeta som skolpsykolog. Välkommen till skolans värld, säger jag! Skolpsykologer behöver vi fler av!

Berätta om tre bra "skolböcker".

1. För någon vecka sedan läste jag Jag vill bara att du gillar mig av Ingrid Olsson. En gymnasieklass sitter och väntar på att deras lärare ska komma och vi får gå in i några av elevernas tankevärld och på det sättet lära känna dem. Ett bra upplägg och en bok som överraskade mig positivt.

2. Torey Hayden skriver alltid böcker om skolans värld eftersom hon jobbar med specialundervisning av barn med psykiska störningar. Jag har läst några av hennes böcker, t ex Spökflickan, och tycker att det är mycket intressant att följa både barnens utveckling och Haydens jobb.

3. De måske egnede/De kanske lämpade av Peter Hoeg (ja, det skall vara ett sånt där danskt ö istället för ett o men jag fick inte dit det ...). Den handlar om elever på en privatskola i Köpenhamn där tillvaron i det närmast är ett helvete och där en viss skolklocka har en väldigt stor betydelse. En bok jag minns har en starkt obehaglig stämning men att den ändå var mycket bra och jag skulle kunna tänka mig att läsa om den, fast då blir det nog på svenska.

18 kommentarer:

  1. Alla okända böcker för mig men första boken låter riktigt intressant. Jag gillar idén bakom den i alla fall :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte idén genomfördes väl så den rekommenderas.

      Radera
  2. Har inte läst något av Peter Høeg men tänkt att jag borde. Både De kanske lämpade och Fröken Smillas känsla för snö verkar intressanta. Men jag kommer definitivt läsa på svenska. ø kopierade jag från Wikipedia. ^^

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fröken Smilla gillade jag inte alls, men så är det ju med vissa författare. Man gillar vissa böcker de skriver och andra tycker man inte alls.

      Radera
  3. Torey Hayden finn med även i min trio. Dina andra två hade jag inte hört talas om tidigare. Tack för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hayden har ju skrivit rätt många böcker. :)

      Radera
  4. Den första boken låter riktigt intressant.
    Torey Hayden sträckläste jag i tonåren, har de flesta av hennes böcker fram till en viss punkt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Till en viss punkt - nu blir jag nyfiken! :) Tröttnade du eller vad hände?

      Radera
  5. Har inte hört talas om någon av dessa böcker, men Torey Haydens låter intressant!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressanta var ordet, men jag skulle nog inte kunna läsa mer än en i taget.

      Radera
  6. Har inte läst någon av dessa författare. Det finns ju så många ;)

    SvaraRadera
  7. Ingen jag har läst men bra med tips :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns så många böcker ... :)

      Radera