15 apr. 2013

mathilda

Utmaningen Böcker om böcker går i mål denna månad på Världsbokdagen och jag har hängt med hela vägen. Lite imponerad av mig själv faktiskt! Det har varit kul att titta in på den andra bloggarna som också varit med och visst finns det många böcker om böcker! Tanken var att jag skulle avsluta utmaningen med att läsa Nej! Jag vill inte gå med i en bokcirkel av Virginia Ironside, men när jag började läsa så tyckte jag boken var alldeles för pladdrig och jag orkade inte med den. Gick därför till biblioteket igen och fick med mig en riktig barnboksklassiker hem - Mathilda av Roald Dahl!

Jag älskar Mathilda - både boken och personen! Hemma i det Vidrigssonska hemmet är det ingen som förstår varför hon läser, det ser det snarare som ett tecken på att hon är en odåga. Hon är bara fyra år när hon besöker biblioteket för första gången och där läser hon snabbt allt på barnboksavdelningen och fortsätter sedan, med hjälp av bibliotekarien fru Gudomlig, att ta sig igenom många av världshistoriens klassiker. Hemma är alla tröga, trots att pappan hävdar att han är en mycket framgångsrik bilhandlare och mamman anser sig var snygg men bryr sig mest om eftermiddagsbingon, och emellanåt hittar Mathilda på lite bus för att hämnas på dem. Jag fnissar glatt och roas lika mycket av Roald Dahls berättelse nu som när jag var liten. I skolan är fröken Honung en förstående själ som inser redan första dagen hur smart Mathilda är, men rektorn Domderasson tycker illa om alla barn och särskilt illa tycker hon om Mathilda.

Dahl står som alltid tydligt på barnens sida mot den oförstående vuxenvärlden som ibland är alltför snabb med att döma barnen. Även de vuxna som lidit i sin barndom har en plats i Dahls hjärta och det märks inte minst i skildringen av fröken Honung. Det här en bok som håller att läsa trots att den kom för så längesedan som 1988 eftersom Dahl har en humor som är tidlös och jag tycker att det är en varm berättelse trots att den elaka rektor Domderasson förpestar tillvaron för alla på skolan.

Personligen kan jag känna igen mig lite i Marhilda. Jag minns hur jag också älskade att gå till det lilla filialbiblioteket när jag var liten. Hur jag älskade både att vara där och att låna hem böckerna. Jag ler när Mathilda sitter med näsan i en bok och stänger resten av världen ute. Det är ju så det är för oss bokmalar. Böckernas värld är oändligt lockande och det finns tack och lov alltid fler böcker att läsa!

Den här boken läste jag som en del i utmaningen Böcker om böcker som Västmanländskan anordnar.

7 kommentarer:

  1. Insikt! Jag visste inte att Matilda handlar om en liten bokmal. Intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En charmig liten bokmal är det. :) Boken är fint illustrerad också. Tänk liten flicka i stor fåtölj med bok som ständigt sällskap för att stänga ute resten av familjen. Hej igenkänning! :)

      Radera
  2. Dahl är Dahl är Dahl. Underbar. Jag läser ofta hans böcker högt och de funkar alltid!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan tänka mig att det både är roligt vara den som läser högt och den som lyssnar! Gillar Dahl!

      Radera
  3. Jättelängesen jag läste Roald Dahl - måste ha varit i tidiga tonåren. Jag borde återuppliva bekantskapen.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.