8 apr. 2013

tematrio - fortfarande oläst



Det var någon vecka sedan jag var med i tematrion men denna vecka hakar jag på igen. Lyran vill att vi skall berätta om tre författare som vi ännu inte läst, men har lust att läsa. Jag gjorde det enkelt för mig och konsulterade högen med olästa böcker eftersom det ligger många böcker av för mig nya författarbekantskaper där och följande tre valde jag ut:

1. Kyung-Sook Shin och framför allt hennes bok Ta hand om min mor är jag nyfiken på. Tror aldrig att jag har läst en sydkoreansk författare och jag ser fram emot att få en liten inblick i sydkoreanska liv genom boken.

2. Susan Abulhawa vill jag läsa för att lära mig mer om Israel-Palestina-konflikten, eller i alla fall få hennes perspektiv på konflikten genom boken Morgon i Jenin.

3. På Bokmässan köpte jag (förutom en massa andra böcker) en bok av den finske författaren Kaj Korkea-aho, men av någon anledning har jag inte läst boken än. Jag vet alldeles för lite om finsk litteratur och tänkte att det därför kunde vara intressant att läsa ung debutant. Ja, det är alltså han debutbok Se till mig som liten är som ligger i min läshög. Säkert har han skrivit fler böcker eftersom denna kom 2008.

17 kommentarer:

  1. Ta hand om min mor ligger här hos mig också. Den verkar mycket fin!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den lockar mig verkligen! Tror också att den är just fin.

      Radera
  2. Morgon i Jenin har jag varit lite nyfiken på. Och finska författare borde jag läsa mer av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finland är det ständiga dåliga samvetet när det gäller Norden ...

      Radera
  3. Morgon i Jenin ramlade nästan ner i min elektroniska kundvagn, men det blev någon annan i stället. Den ligger kvar på önskelistan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har hört att inledningen är lite seg men att det därefter blir en riktigt läsvärd bok. Drar mig lite för att ta mig förbi en seg inledning ...

      Radera
  4. Morgonen i Jenin har jag här hemma oläst..Men någon gång så
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ett antal sådan nån gång i min läshög. :)

      Radera
  5. Morgon i Jenin står i min bokhylla. Den verkar intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi verkar var många som har den men inte har läst den.

      Radera
  6. Vilka bra tips, nya författare för mig och mycket intressanta motiveringar för läsning :)

    SvaraRadera
  7. "Ta hand om min mor" skulle sitta så fint i min FN-utmaning. Böcker från Sydkorea översätts inte varje dag till svenska, tror jag..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, Sydkorea toppar nog inte översättningslistan. :)

      Radera
  8. Tack för Liebster!
    1:an har jag läst, och den var bra.
    Morgon i Jenin står oläst i min hylla och jag förstår inte varför;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man undrar verkligen varför alla tycks ha Morgon i Jenin i hyllan men oläst. :)

      Radera
  9. Den första lät intressant tycker jag!

    SvaraRadera