23 aug. 2013

bokbloggsjerka 23 - 26 augusti

Första arbetsveckan med elever avklarad och i mitt nya höstliv har jag lediga fredagar istället för måndagar och jag fortsätter sjunga deltidsarbetets lovsång. Fredag betyder förutom ledigt även bokbloggsjerka och det här är veckans fråga:

Låt oss återgå till ämnet karaktärer för en stund: Finns det någon karaktär som bär upp sitt namn exeptionellt bra?

Det här var svårt! Jag glömmer ju så fort både titlar och namn och pratar ofta om böcker som gamla tanter pratar om skådisar från förr "jo, men du vet det var ju den där boken där han den där ...".

Jag tror att jag generellt gillar när folk heter som de ska. När ålder, klass, etnicitet, yrke, tidsepok och dylikt hänger samman med namnet för då tänker man inte på namnet hela tiden och läsningen flyter på. Tänker till exempel på Malin Fors i Kallentofts deckare. Ingen konstigt alls med det namnet. Fullt trovärdigt att en polis i hennes ålder och med hennes bakgrund kan heta så. Motsatsen är Denise Rudbergs personer i Ett litet snedsprång som heter saker som Augustin Madrid, Christopher Turin och Marianne Jidhoff. Där blir namnen ansträngda och står liksom och skriker "hej, lägg märke till mig!" och det var en av många anledningar till att jag inte orkade läsa ut den boken.

29 kommentarer:

  1. Haha! "Som gamla tanter pratar om skådisar från förr"...

    Håller med om att det är skönt med "normala" namn på karaktärer, det blir mindre krystat så. I alla fall när den "komplicerade" namnen bara verkar vara till för att imponera på läsaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att medvetet försöka imponera på läsare är sällan ett lyckat drag. Krystat var ordet!

      Radera
  2. Så har jag aldrig tänkt, att namn skriker. hej,lägg märke till mig. De måste jag nog fundera på..Intressant.
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske är det bara jag som tänker så ... :)

      Radera
  3. Nej, namnen får inte bli överdrivna för att sticka ut. De ska falla sig naturligt, men kan för den skull vara genomtänkta och passa både tid och rum precis som du skriver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att det är supersvårt att välja namn till alla karaktärer. All heder till alla de författare som lyckas så bra med det!

      Radera
  4. Ett litet snedsprång var verkligen inte bra... väldigt tröttsam, tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror jag läste en tredjedel innan jag gav upp ...

      Radera
  5. Intressanta tankar - jag håller med! I alla fall i realistiska romaner, i skruvade galna berättelser av typen "En liftares guide till galaxen" hör de knasiga namnen till stilen och är en bra krydda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut. Knasig berättelse kräver knasiga namn. Håller med.

      Radera
  6. Kan ju vara svårt för en författare att motstå frestelsen att döpa alla till riktigt enastående namn.

    SvaraRadera
  7. Har inte läst Rudbergs böcker så jag visste inte att hon använder så underliga namn.

    SvaraRadera
  8. Lite roligt och intressant, jag tänker nog lite tvärt om. Nu är det ju inte bara namnen som gör det men jag har svårt att ta mig igenom Kallentoft men njuter av Rudberg :-) Roligt att man kan uppfatta det så olika. Kul, nu fick jag något att fundera på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det som är charmen med bokbloggsvärlden - så många olika tankar!

      Radera
  9. Jag gillar inte heller alltför utmärkande namn. Skulle bara irritera mig om jag hade börjat läsa en bok i stil med den av Rudberg som du beskriver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju omöjligt att inte reagera på namnet varje gång det dyker upp ...

      Radera
  10. Kepler har också ansträngda namn...
    Lediga fredagar är guld värda :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bättre livskvalité är klart värt lite mindre i lönekuvertet!

      Radera
  11. Har ju inte läst Rudberg (och blir inte mer sugen nu...), men håller med i ditt resonemang i alla fall. Det är jobbigt när det blir för mycket.

    SvaraRadera
  12. Håller helt med dig! Namn är viktiga i en bok, även om de är av det slag som inte "märks". Kanske speciellt viktiga egentligen, när de bara ska smälta in?

    SvaraRadera
  13. Har inte läst Rudberg, men om du vill ha krystade namn så skulle du prova Kepler. Ibland stör de så mycket att jag glömmer bort vad jag läser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måste nästan gå till bibblan och smygkolla lite på namnen! :) Inte så sugen på att läsa något av Kepler.

      Radera
  14. Just när det gäller Malin Fors blev jag lite full i skratt när det framkom att hon är från Sturefors :) Håller med annars om att man vill att det ska passa i sammanhanget mer än kanske en specifik karaktär.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu måste jag också småfnissa lite för det har jag aldrig tänkt på tidigare! :)

      Radera
    2. Kanske beror på att jag kommer från trakten som gör att jag tänkte på det lite extra :)

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.