10 okt. 2013

munro minsann!

Alice Munro

Ok, min gissning var fel. Det blev inte Ko Un och inte heller Amos Oz som jag också trodde lite på, men vet ni? Det känns rätt skönt att jag hade fel! Jag kände inget sug alls att läsa Ko Un. Poesi är ju inte riktigt en favoritgenre. Amos Oz ska jag stifta närmare bekantskap med under hösten. Läste hans Hur man botar en fanatiker i samband med att den delades ut till alla gymnasieelever för några år sedan. Var väl inte helt övertygad om hans storhet efter det, men av många andra att döma är han värd en chans till.

Munro då? Klart mer taggad att läsa hennes noveller! Hittills är det en för mig oläst författare (tror att jag har läst en novell av henne för många, många år sedan), men hon har funnits med på att-läsa-listan länge så det känns kul att det blev hon som vann. En skön känsla att för en gångs skull känna till vem pristagaren är! Många har läst henne och för Nobelpriset i sig är det nog viktigt att det emellanåt är en författare som människor känner igen, läser och älskar som får priset.

Många är det som rusat till bokhandlar och bibliotek idag för att köpa eller låna någon av hennes novellsamlingar. Jag stillar mig till jullovet för sedan några år tillbaka får jag alltid en bok av nobelpristagaren i julklapp av lillebror. I år ser jag verkligen fram emot läsningen!

Grattis, Alice Munro!

2 kommentarer:

  1. Då har du något gott att vänta på :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan tänka mig det! Årets pristagare tycks vara en väldigt omtyckt författare. Kul!

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.