15 dec. 2013

bokbloggsjerka 13 - 16 december

jerka11

Nu blev det klurigt igen i bokbloggsjerkan:

Vilken författarduo tillhör dina favoriter? (Alternativt: finns det någon författare vars böcker du har gillat både under författarens riktiga namn såväl som dennes pseudonym)?

Det här med pseudonym intresserar mig inte alls. Jag har säkert läst böcker skrivna under pseudonym utan att jag ens vetat om det, och i de fall jag vetat om det är det inte själva pseudonymen som gör mig intresserad av boken. Gillade t ex Hans Koppels bok Vi i villa och den köpte jag alldeles ovetande om att det var en pseudonym och att Petter Lidbeck gömde sig bakom den. 

Författarduo, då? Jag konsulterade min bokhylla och det är väldigt ont om böcker som är skrivna av två författare. Jag har inget emot konceptet med författarduo men många av dem finns i deckargenren och det går väldigt mycket i perioder hur mycket deckare jag läser. En deckarserie som jag följt är den om Siri Bergman som skrivs av duon Camilla Grebe och Åsa Träff. Jag har tyckt rätt bra om de böckerna så det får bli mitt svar på frågan eftersom jag säkert kommer att läsa även del fyra i serien. 

12 kommentarer:

  1. Ja den serien om Siri Bergman gillar jag också, måste snart läsa sista delen.
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kände samma sak när jag påminde mig själv om serien i denna jerka. :)

      Radera
  2. Jag bekymrade mig om att jag inte läste någon kvinnlig duo (eftersom jag ondgjorde mig över en del kvinnoporträtt i böcker), tack för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kvinnoduo som författare är iofs ingen garanti för vettiga kvinnoporträtt ...

      Radera
  3. Pseudonymer har jag inte heller koll på, viktigast tycker jag ändå innehållet är och att vara två som lyckats få ihop böcker och hela serier, det är beundransvärt :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänker också att det måste vara rätt svårt att vara två som skriver så alla eloge till dem som klarar det.

      Radera
  4. Jag får nog snart prova på de där Grebe/Träff :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt ok deckare så de är värda en chans. :)

      Radera
  5. Får hålla med dig, pseudonymer är inget jag funderar över.
    Jag gillade Grebbe/Träff från början men i de två sista har jag retat mig så mycket på Siri att läsningen blivit lidande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte läst den sista delen. Får se om jag också stör mig på henne i den boken. :)

      Radera
  6. Har ganska nyligen läst första boken om Siri Bergman.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De andra delarna är också värda att läsa.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.