19 jan. 2014

två dagar i stockholm

  

Jag och två vänner har varit i Stockholm och "kulturknarkat" i två dagar och vi började med fotoutställning. Elliott Erwitts foton är mycket sevärda! Favoritbilden är två nudister som gifter sig, men det tycks som att vissa symboliska plagg är så viktiga att man inte kan avvara dem i en ceremoni så viktig som en vigsel. Prästen bär sin krage, bruden sin slöja, mannen sin hatt. Erwitt har fotot mycket annat än nudister och hans hundar är också charmiga att skåda. :) Något ni däremot kan hoppas över är Johan Rheborgs foton av sina skådespelarkollegor. Jag har mycket att säga om att hans bilder överhuvudtaget hänger på Fotografiska men håller tyst.

  

Både jag och de två andra i resesällskapet är förtjusta i gamla kyrkor så vi tog en promenad till Tyska kyrkan som ligger lite inklämd bland alla huset i Gamla stan men är väl värd ett besök. Många vackra målningar med bibliska motiv och en imponerande förgylld orgel.

  

Stockholms Medeltidsmuseum var en mycket positiv överraskning. Välgjort och intressant och samtidigt lärorikt. Vi blev mycket förtjusta i detta museum så det är absolut en rekommendation. Dessutom drabbas man av en plötslig lust att bli modellbyggare och det är ju inte helt fel att se utanför yrkesboxen! :)

Äta bör man och för oss blev det middag på Halv grek plus turk. Gott, trevligt och socialt med meze!

  
Dag två blev det mera foto - Cindy Sherman på Moderna museet. En i sällskapet är mycket förtjust i Shermans foton, men för oss andra var detta första mötet med hennes bilder. Jag fann konceptet med att det alltid är Sherman själv som figurerar på fotona intressant, men måste säga att jag i övrigt inte helt föll för hennes foton. Erwitt var mycket mer "min grej".



Avslutningsvis besökte vi Stockholms stadsmuseum som kan vara det sämsta museum jag besökt (tillsammans med Freudmuseet i Wien). Mer som ett motionspass uppför alla trappor och sedan varken intressanta eller välgjorda utställningar. Saknade sammanhang och engagemang. Frågar ni mig så säger jag hoppa över detta museum.

Inget litterärt undrar ni? Jodå, vi sprang på den här boken i ett skyltfönster på Östermalm och det är ju inte att man blir lite nyfiken på att läsa vilka livsvisdomar den vill förmedla till oss kvinnor! :)


Nöjda, glad och trötta efter två riktiga kulturdagar sov vi sött på tåget hem.

4 kommentarer:

  1. kulturknarkande ftw!
    känner också många Shermanfans... : )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är tyvärr inget nyblivet Shermanfan men det känns ju kul att kunna ha en åsikt. :)

      Radera
  2. Nudistbröllop med slöja och hatt? Haha, vad härligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det! Väcker så många tankar och funderingar.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.