2 feb. 2014

farväl för nybörjare

Farväl för nybörjare (inbunden)

Vill du läsa om vanliga människor och om det strävsamma vardagslivet? Vill du dessutom att det skall vara skrivet av en författare med djup respekt för det vardagliga och för sin romankaraktärer? Då är Anne Tyler författaren för dig! Jag har tyckt om alla böcker av Tyler som jag läst och Farväl för nybörjare är inget undantag.

Aaron är 36 år och jobbar på familjens förlag som ger ut print-on-demand-böcker och en serie böcker som alla har "... för nybörjare" i titeln. Till följd av ett lättare handikapp har hans nu döda mamma försökt klema bort honom och hans syster är också smått överbeskyddande. När Aaron är tjugofyra år möter han den åtta år äldre läkaren Dorothy och hennes sätt att inte ömka honom tilltalar honom så mycket att han gifter sig med henne efter bara någon månad. Äktenskapet blir under det kommande decenniet en stillsam historia fram till det osannolika händer: ett träd faller över huset och dödar Dorothy. Aaron går in i en djup sorg, flyttar in hos sin syster och klarar inte att besöka det sönderslagna huset. En dag dyker Dorothy upp igen och Aaron värnar om dessa stunder tillsammans med sin döda fru, även om det förstås bara är han som kan se henne och prata med henne. De korta stunderna med Dorothys spöke (för så får vi nog ändå kalla det även om Tyler själv aldrig använder ordet) hjälper Aaron framåt och nyanserar hans bild av deras tid tillsammans.

Det är varsamt berättat. Lågmält och försiktigt. Med omsorg om Aaron, men också om Dorothy och hans syster Nandina. Det är ett vanligt liv, ett vanligt äktenskap, en vanlig sorg och som vanligt är det med värme jag stänger en bok av Tyler när jag läst sista sidan. Ingen kan som hon fånga den enkla människans känslor och liv. Det finns en sak som jag inte riktigt får ihop i denna berättelse och det är Aarons ålder. Jag upplever honom hela tiden som betydligt äldre än vad han är. Kan inte sätta fingret på exakt vad det är, men något i hans sätt att bete sig påminner mig mer om en människa i femtioårsåldern. Det är dock inget som stör läsningen. Viss är ju trots allt äldre i sinnet än de år de levt.

Tyler är en av mina absoluta favoritförfattare och jag är så glad för att jag såg den här boken på biblioteket. Bokskyltning på bibblan kan var så inspirerande!

1 kommentar:

  1. Har inte läst just den här, men håller med om Anne Tyler. Gillar hennes böcker!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.