2 mars 2014

så blir du snuskigt rik i det snabbväxande asien

Så blir du snuskigt rik i det snabbväxande Asien (pocket)

Mohsin Hamids bok med den väldigt långa titeln Så blir du snuskigt rik i det snabbväxande Asien har lånat sin form från självhjälpsböckerna och de tolv kapitlen med titlar som Flytta till stan, Gå i skola, Bli inte kär leder läsare genom tipsen på hur rikedomen skapas. Först och främst är detta dock en roman som utspelar sig i ett icke-namngivet land som kan vara Pakistan där vi får följa en pojke genom hela hans liv, från byn till storstan. Låt oss säga som en sammanfattning av boken att det är inte gjort i en handvändning att bli rik. Det krävs en hel del slit och en rad mutor. Det kräver också att moralen lämnas därhän emellanåt och att kärleken hålls på avstånd.

Det är en bok med ett driv som jag verkligen uppskattar och ibland är det lite komiskt, men främst är det en ganska dyster samhällsbild som Hamid skildrar. Jag tänker att även om vi hör mycket om hur allt fler får det bra i länder som Indien och Pakistan är det ofta på bekostnad av någon eller några andra och det lyfts fram väl i denna bok som är en god mix av underhållning och allvar. Boken påminner en del om Slumdog Millionaire (eller Vem vill bli miljardär? som den först hette på svenska), men den är inte lika svart och därför lättare att läsa när huvudet är lite trött (som mitt varit denna vecka).

4 kommentarer:

  1. Jag tyckte att greppet med självhjälpsbok var väl valt men att det inte höll riktigt hela vägen. Jag gillar Hamids andra böcker lite mer faktiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte läst något annat av honom, men kan absolut tänka mig att läsa mer av honom.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.