25 maj 2014

jag heter inte miriam

Jag heter inte Miriam (ljudbok)

Precis när jag skall skriva det här inlägget nås jag av nyheten att högerextrema Front National blivit största partiet i Frankrikes EU-parlamentsval och att Dansk Folkeparti är största partiet i Danmark. Över hela Europa går de högerextrema partierna framåt och jag blir både bestört och rädd. Vad är det som händer?

Med tanke på den skrämmande utvecklingen önskar jag att alla skulle läsa, eller lyssna på, Majgull Axelssons starka och högaktuella bok Jag heter inte Miriam. Handling är välkänd för de flesta med tanke på hur mycket som skrivits och sagts om boken, men jag var ändå inte beredd på att den skulle beröra mig så mycket. Den romska flickan Malika som under en transport till ett koncentrationsläger tar en död flickas klänning och därefter under hela sitt liv kämpar för att dölja sin romska identitet och istället vara den judiska flicka Miriam är en berättelse utöver det vanliga. Framför allt är det Axelssons skildringar av livet i koncentrationslägret Ravensbrück som stannar kvar. Trängseln, lukten, svälten - allt blir så påtagligt. Judarna behandlas illa, men romerna ännu sämre och för Miriam blir det såväl under som efter kriget livsviktigt att inte berätta för någon att hon är rom. Det är en anspänning jag inte ens kan föreställa mig.

Låt oss läsa böcker som denna och minnas varför det är viktigt att högerextrema krafter inte får makten i Europa igen. Låt oss också rösta i alla de demokratiska val där vi får lägga vår röst och låt oss lägga den på partier som står för allas lika värde oavsett etnicitet eller sexuell läggning. Låt oss helt enkelt nyttja vår demokratiska rätt och plikt till att motverka de mörka krafter som nu vinner mark i Europa.

13 kommentarer:

  1. Jag har också precis läst den och tänkt att det är för tragiskt att den är så aktuell! Tyvärr kommer inte de som behöver det mest läsa den, men för folk som ännu inte fattat men som går att vinna över till rätt sida är den livsviktig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har nog tyvärr rätt i att de som borde läsa den inte kommer att göra det, men om alla vi andra läser och pratar om innehållet kanske vi kan få några av de som tvekar att överge de högerextrema lägren. Jag lever på hoppet just nu.

      Radera
  2. Låter som en viktig bok! Jag ska sätta upp den på min läslista. En dag som denna verkar den högst aktuell, vilket känns ledsamt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är aktuell men också en mycket läsvärd berättelse rent litterärt så den är värd alla uppmärksamhet oavsett skäl.

      Radera
  3. Mycket välskriven, jag tyckte mycket om berättelsen om Sverige i slutet av 40-talet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns många intressanta aspekter av den boken. En riktig bokcirkelbok för det finns så mycket att prata om efter läsning.

      Radera
  4. Jag måste läsa den här boken.

    SvaraRadera
  5. Jag är helt ställd över valresultatet! Blir seriöst rädd över utvecklingen.. :(
    Apropå boken så gav jag den till min mamma i morsdagspresent. Hoppas på att få låna den i sommar.. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Valresultatet är svårt att smälta.

      Jag gav också min mamma en bok som jag själv vill läsa i Mors dagspresent och tänker att jag kanske kan sno åt mig den i sommar. :)

      Radera
  6. Det var så obehagligt resultat som uppdagades land efter land. Har läst mycket gott om boken, hoppas att jag orkar läsa den så småningom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan annars rekommendera att lyssna på den. Jag brukar inte vara så förtjust i Katarina Ewerlöfs uppläsningar men den här boken har hon lyckats mycket bra med.

      Radera
    2. Tack för tipset. Jag gillar oftast hennes uppläsningar.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.