22 nov. 2014

bokbloggsjerka 21 - 24 november



Helg och dags att jerka igen!

Vad säger du? Varför läser du egentligen böcker?

Ja, varför? Det är på något sätt omöjligt att svara på. Jag har läst sedan jag var sex-sju år gammal. Började med Kalle Anka, fortsatte med bilderböcker, hästböcker, slukaråldern-böcker, hoppade i stort sett över ungdomsböcker och sedan tolv-trettonårsåldern har jag läst romaner i de flesta genrer och på senare år även en lyssnat på en hel del ljudböcker. Som ett ständigt flöde av berättelser.

Jag vet helt enkelt inte hur man lever utan att att ha böcker i sin vardag. Det finns perioder då jag läser lite, men jag kan bara påminna mig en period i livet då jag inte läste en enda skönlitterär bok och det var året efter min litteraturstudier, å andra sidan läste jag då facklitteratur kopplat till religionsstudier. Jag hade alltså någon form  av läskris eller i alla fall läsmotstånd och jag tror att det berodde på att allt analyserande hade tagit bort det som kanske ändå är den röda tråden i min läsning: Glädjen. Jag vill lustläsa. Det betyder inte att jag vill läsa lättsamma berättelser, Jag vill läsa om allt möjligt. Om det som är nära och det som är långt bort. Om det jag kan förstå och sympatisera med och om det som är svårt att förstå och som jag känner avsky inför. Jag vill läsa om dåtid och nutid och kanske någon gång emellanåt om framtid. Jag vill läsa helt enkelt. Svårare än så är det inte.

18 kommentarer:

  1. Håller med dig, läslusten kan få en att läsa väldigt blandat! :)

    SvaraRadera
  2. Ja det är viktigt all läsa sådant som ger glädje.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då ger läsningen mer energi på något sätt.

      Radera
  3. Mängden böcker kan variera, men läsa, det gör jag alltid :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju inte alltid läsflytet finns där, men något litet blir alltid läst

      Radera
  4. Nej, ett liv utan böcker är inte något alternativ.

    SvaraRadera
  5. Min läsutveckling ser nog ungefär ut som din - jag började också med Kalle Anka men hoppade över ungdomsböckerna och gick direkt på romanerna redan när jag var 12-13 år :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske är det ett vanligt bokmalsfenomen? :)

      Radera
  6. Att ha ett liv utan läsning känns lite otäckt att tänka på!

    SvaraRadera
  7. Jag förstår inte heller hur man gör utan böcker! Snacka om att man skulle ha det tråkigt på resor och medan man väntar. Det skulle verkligen bli tomt utan böcker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Böcker är verkligen ett bra sällskap under långa resor och tråkiga väntetider.

      Radera
  8. Ohja, det finns så många anledningar att läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och alla anledningar är på något sätt bra anledningar.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.