29 jan. 2015

tematrio - transportmedel



Det var verkligen evigheter sedan jag var med i Lyrans tematrio, men nu tänkte jag att det kunde vara kul att vara en mer aktiv trioanhängare igen. Första ut i min nystart är denna trio:

Berätta om tre böcker som på något sätt handlar om transportmedel.

Den första boken jag kom att tänka på var Kvinnor på ett tåg av Anita Nair. I boken träffar vi sex indiska kvinnor som delar sovkupé och berättar om sina liv för varandra. Det blir en slags bildningsresa både får boken huvudperson och för oss som läsare. Jag tyckte mycket om den.

Vi byter kontinent men inte transportmedel för bok nummer två; Tåg till Trieste av  Domnica Radulescu. En bok som gavs ut på svenska 2012 i samband med att Rumänien var fokusland på Bokmässan. Boken är delad mellan en dåtidshistoria som utspelar sig i Rumänien under Ceausecus regim och en nutidshistoria som utspelar sig i USA. Som helhet är boken läsvärd, men delen om Rumänien engagerade mest.

Nu har vi åkt nog med tåg så vi byter till buss och får sällskap av överste Kemppainen, direktör Rollonen och ett antal andra finländare som bestämt sig för att det här jordelivet nog är bäst att lämna. Kollektivt självmord är min absoluta favoritbok av Arto Paasilinna och jag funderar då och då på att läsa om den. Humor och tragik är en underbar kombination i Paasilinnas händer!

11 kommentarer:

  1. Har inte läst någon av böckerna i din trio.

    SvaraRadera
  2. Jag har inte läst någon av böckerna i din trio, men Kollektivt självmord står i bokhyllan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läsa den nästa gång du är sugen på en absurd och rolig bok. :)

      Radera
  3. Kollektivt självmord kom med på min med. Tyckte om den boken :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att fler nämnde den i trion!

      Radera
  4. . Kollektivt självmord ää bra, fast först ville jag inte läsa den....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Titeln kan ju vara lite avskräckande. :)

      Radera
  5. Den första är jag nyfiken på. Den andra ger mig nostalgi, på en tågluff tidigt 80-tal sov jag en natt på en trottoar i Trieste...

    SvaraRadera
    Svar
    1. En trottoar i Trieste - kanske är många som tillbringat en natt där! :) Kvinnor på ett tåg rekommenderas varmt.

      Radera
  6. Kvinnor på ett tåg hade vi i läsecirkeln. Den är jättebra! Tåg till Trieste låter också bra. Paasilinna är jag lätt allergisk mot. Kanske för att min syster tjatat så mycket om honom...

    SvaraRadera