23 feb. 2015

det försvunna barnet

Det försvunna barnet (häftad)

Ibland vet jag inte om det är en novell eller en roman jag läser, men det kanske inte spelar så stor roll egentligen? Berättelsens innehåll är ju ändå det viktigaste, inte formen. Allan Guthries Det försvunna barnet är en snabbläst thriller för unga vuxna, men Guthrie lyckas skruva till berättelsen oväntat mycket och därför dyker tanken "novell?" upp i mitt huvud.

Vi möter polisen Frank Collins som behöver ett viktigt fall för att komma vidare i sin karriär, annars överväger han att sluta som polis. I bokens inledning får han äntligen ett sådant fall - en sjuårig pojke har försvunnit och kidnappning är det polisen misstänker. Det skall dock visa sig att det här fallet blir något helt annat än ett vanligt kidnappningsdrama och jag måste erkänna att även jag blir lite förvånad över hur saker och ting utvecklar sig.

Det här är en bok utmärkt för läsning i grupp så jag hojtar lite extra till alla lärare som är sugna på en thriller som bara tar ett par lektioner för eleverna att läsa och sedan kan ni fördjupa er i några genretypiska drag, ha intressanta boksamtal och på köpet mäta lite läsförståelse. Se där, jag har inte helt glömt mitt liv som lärare än! (Men, jag är mer än nöjd med att ha lämnat den professionen bakom mig om nu någon trodde att det där var ett uttryck för saknad. :))

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.