3 feb. 2015

tematrio - djur


Dags att besöka djurens värld! Eller i alla fall få möjlighet att tipsa varandra om litteratur där djur spelar en betydande roll. Självklart är det Lyran som står bakom detta och så här lyder veckans tematrio: 

Berätta om tre böcker där djur spelar en stor roll eller t o m är huvudkaraktären.

1. Först ut blir förra årets positiva överraskning: Minkriket av Karin Erlandsson. I finländska Österbotten lever Lars-Mikael, en minkfarmare som lever i det ständiga kretsloppet som minkfarmandet innebär. Det är också en skildring av ett äktenskap och ett faderskap. Missa inte den här romanen för den har så mycket mer att erbjuda än vad man tror!

2. Den besynnerliga händelsen med hunden om natten av Mark Haddon finns numera även som pjäs och handlar om en pojke med Aspergers syndrom som bestämmer sig för att ta reda på vem som mördat granntantens hund. En sån där riktigt härlig berättelse! 

3. Jag gillar hundar så sist, men inte minst, i denna trio kommer ett riktigt yrväder: Marley och jag av John Grogan. Från en söt liten labradorvalp till en fyrtiofemkilos ångvält som far fram genom John och Jennys liv och till och med lyckas bli relegerad från lydnadskursen. Men, han är tillgiven, Marley och skall visa sig vara precis som det sägs: människans bästa vän när krisen kommer. Jag log mig genom boken när jag läste den, mindes vår hund som vi hade under min uppväxt och blev varm i hjärtat. 

24 kommentarer:

  1. Svar
    1. Alla är läsvärda, men väldigt olika.

      Radera
  2. Svar
    1. Rekommenderar Minkfarmen alldeles särskilt mycket!

      Radera
  3. Den besynnerliga händelsen fick *nästan* komma med hos mig, men så vann Tordyveln flyger i skymningen till slut... underbar bok. Eller ja, de är underbara båda två :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Två bra böcker och det är ju inte varje dag man väljer en tordyvel före en hund! :)

      Radera
  4. Haddons bok är alldeles fantastisk! Dina andra två låter också väldigt intressanta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är en riktigt fin berättelsen. Svårt att inte gilla den!

      Radera
  5. Har inte läst någon i din trio.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du dem kvar att upptäcka. :)

      Radera
  6. Har inte läst någon av dessa, men sett Marley som film.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marley-filmen är lika härlig som boken!

      Radera
  7. Nr 2 började jag på men av någon anledning blev den liggande men den sistnämnda har jag läst. Det riktigt tårdrypande på slutet,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, riktigt sorgligt på slutet även om man förstår att det kommer att bli så.

      Radera
  8. jättefin trio! Minkriket blev jag väldigt intresserad av inte minst på grund av miljön

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låna den, köp den, läs den! Miljön är verkligen en del av berättelsen.

      Radera
  9. Har bara läst Haddon i din trio, men den har jag å andra sidan läst två gånger, sista gången som kurslitt, och jag har ganska svårt för den. Tycker den börjar så bra, men efter ett tag så blir de korta meningarna och upprepningarna för mycket för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag minns inte att det var så korta meningar. Om jag inte hade tyckt så mycket om själva berättelsen kanske jag hade lagt märke till det. Första gång jag läste Kafkas Processen tyckte jag jättmycket om den, andra gången läste jag den som kurslitteratur och avskydde den. Det är något med kurslitteratur som inte funkar. :)

      Radera
  10. Marley och jag har jag inte läst, bara sett filmen, men det var en riktigt bra film.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte låta bli att älska Marley! :)

      Radera
  11. Åh, jag tyckte verkligen jättemycket om Den besynnerliga händelsen...
    Den var så fint skriven. Man fick verkligen en bild av hur det kan vara att leva med Asperger.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller helt med dig. En fin bok som samtidigt tydliggör hur någon med det syndromet kan uppleva världen. Gillar sånt.

      Radera