10 feb. 2015

tematrio - historiskt



Veckans tematrio handlar om något som inte ligger mig allra närmast hjärtat, men jag gör ett försök trots allt!

Berätta om tre historiska romaner eller filmer.

1. Påven Johanna av Donna Woolfolk Cross är baserade på legenden om att det under tidig medeltid skall ha funnits en kvinnlig påve. Förklädd till man lyckas Johanna bli en lärd munk och kunnig inom såväl filosofi som läkekonst. Hon kommer till Rom och Vatikanen, till en plats av politik, religion och maktlystnad och hon blir till slut vald till påve. Kärleken till en viss man glömmer hon dock aldrig. Det här är en bok som har allt!

2. The Borgias är visserligen varken en bok eller en film utan en serie på Netflix som jag mer eller mindre slukade. Vi är kvar på medeltiden, den här gången är påven en man och maktspel, korruption och ränksmideri är en mycket större del av livet än religionen. Att påven skulle leva i celibat är inte en sanning i denna serie. Påven har både en "fru", oäkta barn och en rad älskarinnor. Ja, påven är förresten inte den enda som ägnar sig åt otillåtna passioner.

3. Ok, vi kör en trio i trion och håller oss kvar i medeltiden och i kyrkans värld. Rosens namn av Umberto Eco är en bok jag aldrig kommit mer än något enstaka kapitel in i eftersom jag finner den så hopplöst svårt skriven, men filmen älskar jag! Det är en deckare i klostermiljö och två tillresta munkar får i uppdrag att lösa mordgåtan. Sean Connery, Christian Slater och en rad munkar med väldigt märkligt utseende. Håller fortfarande!

Påven Johanna (pocket)                  

22 kommentarer:

  1. Har läst Påven Johanna och Rosens namn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är två välkända böcker! :)

      Radera
  2. Påven Johanna och Rosens namn är två av de absolut bästa historiska romaner jag någonsin läst. Filmen Rosens namn (Sean Connery lysande i sin roll) var riktigt bra den också. The Borgias känner jag inte till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Påven Johanna älskade jag verkligen som bok, men filmatiseringen av den lämnar en del övrigt att önska. :)

      Radera
  3. Påven Johanna tyckte jag mycket om. Det finns en bok om Borgias, men det är mer populärvetenskap än roman. Christopher Hibbert har skrivit den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske nappar jag åt mig den på biblioteket nångång! :)

      Radera
  4. Rosens namn är intressant! Filmen är ju jättespännande och bra men boken... SNARK! Eco gör samma ofog som Victor Hugo och fyller ut sidorna med en massa fakta och detaljer som KANSKE kunde varit intressant men som skymmer berättelsen och som borde ha kapats.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snark var ordet! Minns hur jag liksom var helt slut efter bara tio-femton sidor och därför blir den nog aldrig läst. Tur den finns som film! :)

      Radera
  5. Inget som ringer en klocka precis, men kan ha sett filmen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, åtminstone Rosens namn har visats vid flera tillfällen på tv, men nu börjar den bli så gammal att den nog bara skulle visas på eftermiddagstid, om en det. Bra film är det i alla fall!

      Radera
  6. intressant trio! Påven Johanna har jag tänkt läsa flera gånger. Rosens namn står i mon hylla. oläst ännu så länge, men rosen har jag sett. skulle gärna se serien om släkten Borgia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Påven Johanna är verkligen läsvärd!

      Radera
  7. Intressant trio! Kul att få tips om bra serie också.

    SvaraRadera
  8. Påven Johanna har jag läst och gillat. The Borgias tittade jag på i början och sen försvann den från min tv, suck (eller om jag bara missade när andra säsongen startade, vem vet?).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns tre säsonger på Netflix. Massa härliga timmar i tv-soffan!

      Radera
  9. Har taggat dig i en enkät om du har lust :-)

    SvaraRadera
  10. Påven Johanna och Rosens namn är båda superbra!!

    SvaraRadera