6 apr. 2015

all in på påskekrim

Bildresultat för påskekrim

Påsken är till ända och den stora frågan är förstås: Har jag "påskekrimmat"? Jajemän! Massor!

Två böcker har det blivit, Till offer åt Molok av Åsa Larsson och Män ur mörkret av Håkan Östlundh. Både två läsvärda men väldigt olika. Jag har också börjat lyssna på Du går inte ensam av Mari Jungstedt. Den är väl ok hittills, men samma klass som t ex Larsson håller ju Jungstedt definitivt inte.

Jag har också sett kriminalserier på SVT Play och Netflix. The Team upptäckte jag nu under påsken och den kommer jag definitivt att fortsätta följa. Vem kunde ana att europeisk samproduktion kunde bli så lyckat! Annars har påskens tv-höjdpunkt varit isländska Lava och sista delen visas nu ikväll, annandag påsk. Jag får nog se den i efterhand för mitt febertunga huvud har nog somnat kl. 22.45. Vad gjorde man innan SVT Play liksom!  På Netflix finns gamla Wallanderfilmer och eftersom jag har något av ett guldfiskminne när det gäller Wallander (och Beck!) är det som om jag ser filmerna för första gången. Wallander; Kuriren såg jag på påskafton och tyckte den var ovanligt bra. Wallander är ju avkoppling för stunden och inte mycket mer, men gott så, som jag brukar säga.  

The Team (2015) Poster  Bildresultat för Hraunið 

Hur är det med er andra, har ni också "påskekrimmat"? Vad har ni läst/sett/lyssnat på?

1 kommentar:

  1. Larsson är klart bättre än Jungstedt, särskilt språkligt. Fast jag gillar Jungstedt också, tycker hon är bra på att konstruera deckargåtor. Och så är jag så svag för Gotlandsskildringen. Jag gillar Anna Janssons böcker om Maria Wern också.

    Två deckare hann jag med under påsken. Glaskroppar av Erik Axl Sund var bra, Fyrtio dagar utan skugga av Olivier Truc var inget för mig.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.