6 apr. 2015

män ur mörkret

Män ur mörkret (pocket)

Män ur mörkret av Håkan Östlundh är sista och avslutande delen i serien om kriminalpolisen Fredrik Broman som flyttar från Stockholm till Gotland och nu i sjunde delen skall flytta tillbaka till Stockholm igen med sin familj. Först ska han dock bara vara med och lösa ett sista mord. Ett mord som visar sig blir flera mord och mordoffren bor nästan alla grannar med varandra. Det börjar med mordet på Michael Nordborg, informationschef på det omstridda bolaget Finkalk, och misstänkarna riktas genast mot miljöaktivisterna som högljutt och hotfullt protesterat mot företagets verksamhet. Så dödas en kvinnlig politiker och därefter ytterligare en man. Polisen har mer än fullt upp och gärningsmannen jobbar snabbt och oförutsägbart.

Jag har tyckt om serien om Fredrik Broman, med undantag av den näst sista delen Laglöst land som jag inte ens läste ut för berättelsen engagerade mig inte alls. Det känns ändå bra att Östlundh avslutar serien här. Sju delar är lagom och med flytten tillbaka till Stockholm knyts cirkeln ihop på ett fint sätt för hela familjen Broman. Jag säger hej då till Fredrik Broman och hans kollegor på Gotland, men hoppas att Östlundh återkommer med en ny serie, för jag skulle helt ärligt sakna Östlundh mer än Broman.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.