5 maj 2015

en festlig trio

Bildresultat för fest'

En trött, ledsen tisdag behöver man ett kalas eller tre så vad passar bättre än veckans tematrio hos Lyran?

Berätta om tre böcker där man firar något; en födelsedag, en speciell händelse eller högtid eller något annat.

1. I Helena von Zweigbergks roman Än klappar hjärtan har släkten samlats för att fira Viktors student. En glädjens dag så klart, men med Zweigbergk vid pennan kommer vi förstås att möta en skara inte helt lyckliga människor.

2. Emil i Lönneberga bjuder in alla fattighjonen på en riktig matfest och vi känner den som Tabberaset i Katthult. Säga vad man vill om Emil, men hjärtat på rätt ställe har han allt!

3. Till sist slänger jag in en klassiker - Stolthet och fördom av Jane Austen. Är det inte baler så är det bröllop! Massa fest (ja, och lite tårar och intriger förstås)!


 Än klappar hjärtan (e-bok)   Bildresultat för emil i lönneberga   Stolthet och fördom

14 kommentarer:

  1. Har bara läst Stolthet och fördom av böckerna i din trio!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är ju å andra sidan väldigt bra! :)

      Radera
  2. Emil, ja! det var ett bra kalas! Zweigbergk och Austen har jag också läst

    SvaraRadera
  3. Tabberaset i Katthult var ju minnesvärt! Stolthet och fördom har jag även läst - sant att där var ett ständigt "festande"! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var svårt att komma på tre kalas, men egentligen så finns det nog massor av fester och firanden i litteraturen.

      Radera
  4. Tack för en festfylld trio!

    SvaraRadera
  5. Svar
    1. Jag festminglar med alla slags fiktiva människor! :)

      Radera
  6. Svar
    1. Visst är han! Bästa kalaset! :)

      Radera
  7. Emil är ju klockren med deras kalas i Katthult. De andra två böckerna har jag inte läst, så tack för tipset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska jag vara riktigt ärlig så tycker Stolthet och fördom gör sig allra bäst i tv-serieformat med Colin Firth som Mr Darcy. :)

      Radera