29 juni 2015

bakom garden - ett boxarliv i tio ronder

Bakom garden : ett boxarliv i tio ronder (ljudbok)

Jag kan ingenting om boxning och den sammanlagda tid jag sett boxning på tv understiger garanterat femton minuter och de få minuterna jag samlat på mig hör nog ihop med någon OS-sändning. Jag är faktiskt inte ens intresserad av att lära mig mer om boxning, men det är nog för all del inte boxningens fel utan snarare mitt svala idrottsintresse. Detta till trots har jag nu lyssnat på Bakom garden - ett boxarliv i tio ronder av och med Åsa Sandell och ja, det är den där bokbingon som spökar igen. Anledningen till att jag valde just Sandells bok? Den var kort. Fem timmar. En motivering så god som någon i detta sammanhang.

Boken handlar om Åsa Sandell, som börjar sitt idrottsliv som framgångsrik basketspelare, för att sedan vid 28 års ålder, mer eller mindre av en slump, börja boxas. Hon är helt inställd på att bara ha det som en träningsform, men snart står det klart att hon har talang. Hon tävlar några år som amatör och inleder sin proffskarriär när hon är 37 år. Då bor hon i New York, för proffsboxning var på den tiden helt förbjudet i Sverige. I boken får vi ta del av både Sandells idrottsliv och privatliv. Det är träningslokaler, matcher, motståndare, tränare, kärlek och barnlängtan. Inget griper egentligen tag i mig. Hon har kämpat, men jag tänker att alla framgångsrika idrottsmän och kvinnor har gjort det på något sätt. Det blir fem timmars möte med en sport och en kvinna, men det är inget som kommer att stanna kvar hos mig. Jag är mest glad att boken var kort för även om jag t ex tittar mycket på skidskytte hade jag aldrig orkat tolv timmar med Björn Ferry och Ferry tales (valde alltså mellan Ferry och Sandell). Böcker om sport är helt enkelt inte min grej.
_________________________
Bokbingo: Kryss i rutan Sports related.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.