23 juni 2015

här är alla nya med varandra

Här är alla nya med varandra (häftad)

Sommarens bokbingo innehåller några rutor som innebär att jag får gå utanför min litterära bekvämlighetszon och att läsa poesi är verkligen en sådan. Det är ytterst sällsynt att jag frivilligt plockar fram en diktsamling så gissa om jag kände mig lite vilsen när jag skulle leta upp lyrikhyllan på bibblan. Ja, jag visst inte ens vart jag skulle hitta de där diktböckerna så jag gick runt och försökte se ut som att jag visst precis vad jag letade efter. :)

Väl framme vid hyllan insåg jag att förutom några välkända lyriker som Boye, Heidenstam, Baudelaire och Szymborska har jag noll koll. Tänkte att om jag ändå skall ge mig på det här kan jag ju stifta bekantskap med någon ny poet. Bestämde mig därför att ta en bok, helt random, ur hyllan. Blundade, pekade och plockade ut här är alla nya med varandra av Erica Engdahl. Googlade Engdahl när jag kom hem och det visar sig att hon är estradpoet sedan tio år tillbaka och bosatt här i Växjö. Så går det till när man hittar en lokalpoet!

För mig är det mest som en och samma dikt. Ett flöde av ord som tar oss med från hemorten till utbildningsstaden, vuxenblivandet och studentlivet för att gå vidare till jobbsökarjakten som är så svår trots två fil.kand. i bagaget och slutligen till tankar om föräldrarnas kommande livsslut. Det är kronologiskt och det tycker jag som läsare om. Det är rappt, men ändå lite för babbligt och jag tänker att Englund kanske gör sig bättre på scen än i bokform. Men, å andra sidan, jag är verkligen ingen lyrikkännare. Måste ändå få kommentera bokens politiska inslag - en dikt där Engdahl plötsligt tar ställning för aktivisterna som vill stoppa nya gruvetableringar i Kallak. Den känns helt missplacerad och jag undrar faktiskt vad den gör där. Samtidigt är den kanske den dikt som gör sig bäst på papper så jag är tudelad till att den finns med i boken. Eller heter det samling? Eller verk? Eller? Som ni förstår är jag glad att lyrikutmaningen är över!
______________________________________________
Bokbingo: Kryss i rutan Poetry collection.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.