26 juni 2015

husfrid

Det är ju kul det här med bokbingo! Igår läste jag filosofi med lite hjälp av mumin och slukade nästan hela boken på en eftermiddag och idag har jag läst en grafisk roman som visade sig vara en slags memoarer. Inget av detta skulle ha blivit läst om det inte vore för bingon. Här vidgas de litterära vyerna!



Jag läser aldrig serier för vuxna, även om jag gjort något försök med Liv Strömqvist och gett upp, och visste därför inte alls vad jag skulle förvänta mig av Alison Bechdels Husfrid. Så här efter läsningen kan jag väl säga att även om det var en helt ok läsupplevelse måste jag nog erkänna att grafiska romaner inte är min grej. Jag är en utpräglad textmänniska och får liksom anstränga mig för att titta på bilderna och "läsa" även dem för jag förstår ju att de naturligtvis har en viktig funktion i den här typen av berättande.

Husfrid handlar främst om Alison Bechdal själv och hennes relation till pappan. Pappan levde större delen i sitt liv i samma lilla stad som han föddes och var en krävande perfektionist som arbetade såväl som engelsklärare som begravningsentreprenör. Alison har under hela berättelsen en bräcklig och inte alltför nära relation till sin far, som faktiskt mest tycks undvika hela familjen. Under tonåren inser Alison att hon är lesbisk, men det är först under tiden på college, och efter faderns död, som hon får veta att hennes far också var homosexuell. Alison tvingas se på sin far på ett annat sätt och försöka lägga ett pussel som bringar klarhet i allt.

Det kryllar av litterära referenser och jag hänger med på de flesta men är ändå inte helt såld på dem och tänker att utan förförståelse för det litterära verk som åsyftas måste boken var ytterst svårläst. Men, det är samtidigt en väl berättad familjehistoria som tar upp ett tema som alltid fascinerar mig: hur lite vi egentligen vet om de andra som ingår i det vi kallar familj. På det sättet är det här en bok som tilltalar mig. Det är ju bara för synd att jag har så svårt för genren grafisk roman.
_______________________________
Bokbingo: Kryss i rutan Graphic novel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.