8 sep. 2015

den sjunde sonen

Den sjunde sonen (inbunden)

Jag tillhörde de som såg den isländska serien Häxans tid när den sändes på SVT för några somrar sedan och jag tyckte mycket om serien och stämningen i den. Boken bakom tv-serien var skriven av Árni Thórarinsson och han har nu kommit med en ny deckare - Den sjunde sonen. Självklart blev jag nyfiken!

Jag säger det på en gång. Det här var inte min typ av deckare. Den är skriven på ett hastigt, nästan hafsigt sätt vilket gör att jag har svårt att komma in i den. När jag väl gjort det tappar jag stundtals bort berättelsen och upptäcker hur jag läser utan att ha något riktigt sammanhang. Men, ändå finns det något som tilltalar mig och gör att jag fortsätter. Som vanligt är det det isländska i berättelsen jag fastnar för. Det lilla samhället, miljöer, de speciella livsvillkoren som det isländska landskapet ger är på något sätt alltid lika intressant att läsa om.

I Árni Thórarinssons deckare är det inte en polis som är huvudpersonen utan en journalist vid namn Einar, reporter på Eftermiddagsbladet. Han skickas av sin chef till en av Islands alla avlägsna orter för att skriva om den lokala ekonomin. Det är knappast något drömjobb och Einar är inte förtjust. Nu blir det förstås inte ett så tråkigt uppdrag som han trott för plötsligt börjar det hända saker i "byn". Ett hus brinner ner, en lettisk husbil brinner upp och en alltingsman hittas död. Det här borde ju bli riktigt spännande och grejen är att jag tror att det är det. I tv-serieformat. I bokformat tror jag dock inte att jag kommer att läsa mer Thórarinsson, för det finns andra isländska deckarförfattare som skriver klart bättre än vad Thórarinsson gör, t ex Arnaldur Indriðason och Yrsa Sigurðardóttir .

(Rec.ex från Bazar)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.